Cilji in kompetence
Študenti pri tem predmetu:
1. Razumejo digitalno transformacijo kot strateški in večdimenzionalni proces, ki vključuje tehnološke, organizacijske, poslovne in družbene spremembe.
2. Spoznajo sodobne modele digitalne zrelosti, digitalnih zmogljivosti ter upravljanja digitalnih pobud, in jih znajo uporabiti za oceno pripravljenosti organizacij na transformacijo.
3. Razvijejo sposobnost oblikovanja in integracije digitalne strategije v širši kontekst poslovne strategije, z upoštevanjem vodstvenih vlog in usklajenosti IT in poslovanja.
4. Usvojijo poglobljeno razumevanje naprednih digitalnih tehnologij, kot so umetna inteligenca, podatkovna znanost, digitalni ekosistemi in platforme, ter njihovega vpliva na procese in vrednostne verige.
5. Ocenjujejo trajnostne, etične in regulativne vidike digitalne preobrazbe, vključno z ESG poročanjem, digitalno suverenostjo in upravljanjem algoritmov.
6. Pridobijo raziskovalne kompetence za samostojno znanstveno delo na področju digitalne transformacije, z uporabo kvalitativnih, kvantitativnih ali mešanih metod.
Vsebina
Predmet se osredotoča na poglobljeno razumevanje digitalne transformacije v poslovnem okolju z vidika strategije, organizacije, tehnologije, podatkov in družbenih vplivov. Obravnava konceptualni okvir digitalne transformacije, razlikovanje med digitalizacijo, informatizacijo in preobrazbo, ter razsežnosti digitalne transformacije (poslovna, organizacijska, tehnološka, družbena).
Poudarek je na oblikovanju digitalne strategije, vlogi vodilnih funkcij (CIO/CDO), upravljanju digitalne preobrazbe in uporabi zrelostnih modelov (DCMM, MIT CCI, DeLone & McLean). Analizirajo se tudi digitalni poslovni modeli, ekosistemi, podatkovno gnano poslovanje in arhitekture rešitev.
Poseben sklop je namenjen digitalni preobrazbi procesov (BPM, RPA, AI, IPA) in organizacijskih sprememb, z vključitvijo naprednih tehnologij (cloud, IoT, blockchain, ERP, CRM, DMS). Obravnavana je vloga umetne inteligence in podatkovne znanosti v podpori odločanju ter etični in regulativni vidiki (AI Act, GDPR, eIDAS 2.0).
Zaključni del je raziskovalno usmerjen in vključuje metodološke pristope k preučevanju digitalne transformacije (kvalitativno, kvantitativno, mešano), študije primera, ESG in trajnostne vidike digitalnega poslovanja ter analizo mednarodnih trendov.
Podrobna vsebina predmeta:
1. Konceptualni okvir digitalne transformacije
• Razlikovanje med digitalizacijo, informatizacijo in digitalno preobrazbo
• Razsežnosti digitalne transformacije: poslovna, organizacijska, tehnološka, družbena
• Vloga digitalne zrelosti in digitalnih zmogljivosti v transformacijskih strategijah
2. E-strategije in strateško usmerjanje digitalnih pobud
• Oblikovanje digitalne strategije in integracija v poslovno strategijo
• Digital leadership, vloga CIO/CDO
• IT-business alignment (BITA) in merjenje strateškega doprinosa IS
3. Modeli in pristopi k upravljanju digitalne transformacije
• Capability modeli (DCMM, MIT CCI, Deloitte Digital Maturity)
• Modeli zrelosti in presoja digitalne pripravljenosti
• Modeli vrednosti informacijskih sistemov (npr. DeLone & McLean)
4. E-poslovni modeli in arhitekture
• Klasični, hibridni in platformni poslovni modeli (platform economy)
• Digitalni ekosistemi in omrežni učinki
• Digitalna vrednostna veriga in podatkovno gnano poslovanje
5. Digitalna transformacija procesov in organizacije
• Digitalizacija procesov (BPM, RPA, IPA, AI-enabled automation)
• AS-IS / TO-BE modeliranje, BPMN, integracija arhitekturo rešitev
• Spremembe organizacijske strukture in kulture
6. Tehnološka infrastruktura in podatkovne platforme
• Računalništvo v oblaku (cloud), edge in hibridne arhitekture
• Internet stvari (IoT), digitalni dvojčki, veriženje blokov (blockchain)
• Vloga ERP, CRM, BI, DMS v integrirani arhitekturi
7. Uporaba umetne inteligence in podatkovne znanosti v DT
• Uporaba AI za personalizacijo, avtomatizacijo in optimizacijo odločanja
• Big data, advanced analytics, data science in data engineering
• Etika uporabe AI in upravljanje algoritmov
8. Digitalna regulativa in digitalna suverenost
• Ključni zakonodajni okviri: GDPR, AI Act, eIDAS 2.0, DSA, DMA
• Digitalna identiteta in zaupanja vredne platforme
• Digitalna suverenost in lokalizacija podatkov
9. Trajnost, ESG in odgovorno digitalno poslovanje
• Zelena informatika in okoljski vpliv digitalnih rešitev
• ESG poročanje in kazalniki digitalne odgovornosti
• Družbeni in etični vidiki digitalne preobrazbe
10. Raziskovalne paradigme in primeri raziskav
• Pristopi k raziskovanju digitalne transformacije (kvalitativni, kvantitativni, mešani)
• Študije primera in longitudinalni pristopi
• Raziskovalni trendi in mednarodne primerjave
Predvideni študijski rezultati - znanje in razumevanje
Znanje in razumevanje
Študenti bodo:
1. Razumeli temeljne koncepte, razsežnosti in strateški pomen digitalne transformacije v sodobnem poslovnem okolju.
2. Pojasnili razlike med digitalizacijo, informatizacijo in digitalno preobrazbo ter njihove učinke na organizacije.
3. Opisali vlogo digitalne zrelosti, digitalnih zmogljivosti ter ključnih dejavnikov uspeha digitalnih pobud.
4. Opredelili in interpretirali ključne modele digitalne zrelosti, vrednosti informacijskih sistemov in poslovnih arhitektur.
5. Analizirali vlogo naprednih digitalnih tehnologij (AI, big data, IoT, blockchain) v preobrazbi procesov in poslovnih modelov.
6. Pojasnili vpliv digitalne regulative, trajnostnih zahtev in etičnih vprašanj na strateške odločitve v digitalnem poslovanju.
Kognitivne/Intelektualne veščine
Študenti bodo:
1. Analizirali kompleksna razmerja med digitalno strategijo, tehnologijami, organizacijo in okoljem.
2. Kritično ovrednotili različne pristope in modele upravljanja digitalne transformacije ter jih prilagodili konkretnemu kontekstu.
3. Sintetizirali ugotovitve iz primerjalnih raziskav digitalne zrelosti in strategij različnih organizacij.
4. Prepoznali in ocenili vplive digitalne transformacije na organizacijsko strukturo, kulturo in poslovne procese.
5. Reflektirali družbene, etične in regulativne izzive digitalne preobrazbe z uporabo ustreznih teoretičnih okvirjev.
Ključne/prenosljive veščine in spretnosti
Študenti bodo:
1. Pripravljali in predstavljali strokovne in raziskovalne analize o digitalni transformaciji v različnih organizacijskih okoljih.
2. Učinkovito komunicirali kompleksne koncepte in strategije digitalne preobrazbe različnim interesnim skupinam (vodstvu, zaposlenim, širši javnosti).
3. Uporabljali digitalna orodja in vire za pridobivanje, obdelavo in interpretacijo podatkov v podporo raziskovanju in odločanju.
4. Sodelovali v multidisciplinarnih timih pri razvoju digitalnih strategij in pobud.
5. Na kritičen in odgovoren način uporabljali znanje s področja digitalne transformacije v različnih organizacijskih in družbenih kontekstih.
Praktične veščine
Študenti bodo:
1. Uporabljali modele digitalne zrelosti in diagnostična orodja za oceno pripravljenosti organizacij na digitalno transformacijo.
2. Načrtovali integracijo digitalne strategije v obstoječo poslovno strategijo organizacije.
3. Modelirali poslovne procese v kontekstu digitalne preobrazbe z uporabo metod BPMN in AS-IS / TO-BE pristopa.
4. Uporabili znanje o naprednih tehnologijah (AI, big data, RPA, IoT) za pripravo konceptnih rešitev in prenovo procesov.
5. Izvedli raziskovalni projekt s področja digitalne transformacije z ustrezno izbiro metodološkega pristopa.
Temeljni literatura in viri
Keizer J., Kempen P.: Business Research Projects, Elsevier, 2006
El Sawy O., Pereira F.:Business Modeling in the Dynamic Digital Space, Springer 2013
Currie W (ed.): Value Creation from E-Business Models, Elsevier, 2004