Cilji in kompetence
Cilji predmeta:
• podati pregled zgodovine retorike;
• pojasniti osnovne pojme in principe retorike;
• razložiti osnove prepričljivega in uspešnega komuniciranja, javnega nastopanja, priprave predavanja ali predstavitve (seminarske, diplomske naloge), obvladovanja treme in pripravljanja sporočil in izjav za medije;
• razložiti in analizirati primere različnih retoričnih situacij in nastopov na področju turizma in poslovnega komuniciranja;
• razložiti osnove govorne kulture
• analizirati javne nastope študentov in njihove nastope ter nastope drugih javnih govorcev pred publiko
• razložiti uspešne tehnike argumentiranja;
• razložiti uspešne tehnike prepričevanja
Kompetence, ki jih študenti osvojijo:
• sposobnost kritičnega vrednotenja prepričevalnih (in trženjskih) tehnik, ki jih srečujemo v vsakdanjem življenju;
• sposobnost kritičnega vrednotenja in kreativne aplikacije znanj s področja retorike na druga področja študija in delovanja, tudi s specifikami v različnih kulturah in jezikih;
• sposobnost analitičnega razmišljanja in analiziranja različnih žanrov;
• komunikativnost ter strateška naravnanost na področju komunikacije
• samozavestnejše nastopanje v različnih retoričnih situacijah
Vsebina
• Temeljna področja obravnave predmeta:
• uvod in kratka zgodovina razvoja retorike od Aristotela do danes, ko na retoriko vplivajo novi mediji in moderne tehnologije;
• obravnava osnovnih pojmov retorike, kot so INVENTIO, DISPOSITIO, ELOCUTIO, MEMORIA in PRONUNCIATIO in njihove vloge,
• različni tipi retorik, žanrov in vrste govorov;
• uporaba prepričevalnih sredstev etosa, patosa in logosa;
• struktura govorov, njihova priprava in izvedba pred publiko;
• vloga jezika, glasu in govorice telesa;
• osnovna pravila učinkovitega sporazumevanja (točnost, rokovanje, kontakt z očmi, pogled, nasmeh, drža itd.);
• predstavitev (kako začeti in se predstaviti);
• kaj in kako povedati;
• govorne sposobnosti in posebnosti;
• vaje za izboljšanje artikulacije;
• zakonitosti prepričljivega nastopa;
• govor in priprava na govor/predstavitev;
• obvladovanje treme;
• značilnosti medijev;
• delo z mediji (kamera, mikrofon, luči itd.);
• kako pisati za medije;
• izjava za medije/izjava za javnost; nastop na radiu, nastop na televiziji
Temeljni literatura in viri
Osnovna literatura / Essential sources:
Aristoteles. 2011. Retorika: Ars rhetorica. Ljubljana: Gorenjski tisk.
Cialdini, Robert. 2015. Vpliv: Psihologija prepričevanja. Ljubljana: Umco.
Gorenak, Mitja & Potočnik Topler, Jasna. 2016. The Power of Words at Mega-Event Opening Ceremonies. Tourism Culture & Communication. let. 16, št. 3, 2016, str. 97-107.
Potočnik Topler, Jasna. Uvod v retoriko za turistične delavce : delovni listi. Maribor: Univerzitetna založba Univerze, 2017. 31 str. ISBN 978-961-286-078-3.
Priporočena dodatna literatura / Recommended additional literature:
Cialdini, Robert. 2018. Predpričevanje : revolucionarna metoda vplivanja na odločanje. Ljubljana: Umco.
Floyd-Lapp, Claire. 2014. Aristotle's Rhetoric: The Power of Words and the Continued Relevance of Persuasion. Young Historians Conference. Dostop:https://pdxscholar.library.pdx.edu/cgi/viewcontent.cgi?referer=https://www.google.com/&httpsredir=1&article=1052&context=younghistorians
Kmecl, Matjaž. 1996. Mala literarna teorija. Ljubljana: Mihelač in Nešović.
McCormack, Krista C. 2014. Ethos, Pathos, and Logos: The Benefits of Aristotelian Rhetoric in the Courtroom, 7 Wash. U. Jur. Rev. 131. Dostop: https://openscholarship.wustl.edu/law_jurisprudence/vol7/iss1/9
Potočnik Topler, Jasna. Turning travelogue readers into tourists : representations of tourism destinations through linguistic features. Cuadernos de turismo, ISSN 1989-4635, 2018, no. 42, str. 447-464.
Potočnik Topler, Jasna, Zubanov, Violeta, Gorenak, Mitja, Knežević, Mladen. Communication skills in the tourism sector : the role of tour guides in presenting attractions. Tourismos, ISSN 1790-8418, 2017, vol. 12, no. 1, str. 59-78
Potočnik Topler, Jasna, Strašek Dodig, Mojca. Retorika v poslovnem komuniciranju : delovni listi. 1. izd. V Mariboru: Univerzitetna založba Univerze, 2018. ISBN 978-961-286-214-5. http://press.um.si/index.php/ump/catalog/book/371, doi: 10.18690/978-961-286-214-5.
Potočnik Topler, Jasna. Tourism discourse. V: Potočnik Topler, Jasna (ur.), et al. On tourism discourse and other issues in tourism: scientific monograph. Harlow [etc.]: Pearson. cop. 2017, str. 1-30.
Potočnik Topler, Jasna. Communication skills in tourism studies curricula in Slovenia : the case of the Slovene language skills of tourism students = Komunikacione veštine u studijskim programima turizma u Sloveniji : primer vladanja slovenačkim jezikom. Tims acta : journal of sports sciences, tourism and wellness, ISSN 1452-9467, 2017, vol. 11, no. 2, str. 81-85.
Potočnik Topler, Jasna. Communication skills in the tourism sector : the speech culture of tour guides. Tourism, culture & communication, ISSN 1098-304X, 2017, vol. 17, no. 3, str.217-223, doi: 10.3727/109830417X15057457661659.
Potočnik Topler, Jasna .2015. A handbook to oral presentations in English : a short guide for students and public speakers. 1st ed. Maribor: Založba Obzorja.
Potočnik Topler, Jasna. 2015. Language and tourism : nominal phrases in journalistic and tourism discourses. Saarbrücken: LAP Lambert Academic Publishing, cop.
Slapšak, Svetlana. 2008. Aftonij, Retorske vaje, izd. Šola retorike, Ljubljana.
Toporišič, Jože. 2004. Slovenska slovnica. Maribor: Obzorja.
Toporišič, Jože. et al. 2007. Slovenski pravopis. Ljubljana: Znanstvenoraziskovalni center SAZU, Založba ZRC.
SSKJ (Slovar slovenskega knjižnega jezika)
Elektronski viri / E-sources:
Gradivo s predavanj in vaj.
»Seznam dodatnih študijskih materialov in revij bo razdeljen študentom ob začetku predavanj.
A list of additional study materials (published texts, journals, etc.) will be distributed when the module begins.«