Cilji in kompetence
Cilji predmeta so
- seznaniti se s teoretičnimi izhodišči informacijske pismenosti,
- raziskati obvladovanje informacijske pismenosti pri študiju,
- seznaniti študente s knjižnično zbirko ter z načini iskanja gradiva, ki se nahajajo tako v klasični kot tudi elektronski obliki,
- študenti bodo znali uporabljati iskalnike in različne iskalne strategije,
- pridobiti kritičnost pri izbiri virov,
- razlikovati med ključnimi besedami in predmetnimi oznakami ter spoznati klasifikacijske sisteme,
- seznaniti se z in uporabljati različne podatkovne zbirke,
- razumeti in prepoznati metode sistematičnega pregleda literature ter na dokazih temelječih znanosti in jih praktično uporabiti,
- seznaniti študente s faktorji vpliva pri objavljanju člankov v visokošolskem okolju,
- študente usposobiti za zakonito rabo intelektualne lastnine s poudarkom na etični rabi gradiva in pasteh plagiatorstva,
- seznaniti študente z zgradbo in obliko pisnih del ter tipologijo objavljenih del,
- spoznati in uporabljati različne načine citiranja,
uporabljati različna orodja za učinkovito citiranje in upravljanje z referencami,
- spoznati koncept odprte znanosti ter alternativne metrike.
Vsebina
- opredelitev informacijske pismenosti
- informacijska družba
- informacijski in bibliografski sistemi
- knjižnica kot informacijsko središče
* digitalne knjižnice
* terminološka priprava (ključne besede, predmetne oznake, UDK, tezavri)
- informacijski viri
* oblike in vrste informacijskih virov
* iskanje po elektronskih virih, iskalne strategije
* iskanje po internetu
* podatkovne zbirke
* specializirane podatkovne zbirke
* odprta znanost
* faktor vpliva, alternativna metrika
- vrednotenje informacij in informacijskih virov
- citiranje in upravljanje referenc
* različni načini citiranja
* orodja za upravljanje referenc
- znanstveno pisanje
* sistematični pregled literature in z dokazi podprte znanosti
* zgradba strokovnega/znanstvenega dela
- etična in pravična uporaba informacij
* plagiatorstvo
* intelektualna lastnina (patenti, avtorske pravice…)
* licence
Metode poučevanja in učenja
- Predavanje, razgovor in diskusija, demonstracija, metoda pisnih in grafičnih del, uporaba IKT, reševanje problemskih nalog in preiskovanje,
- Seminar
- vaje
Predvideni študijski rezultati - znanje in razumevanje
Znanje in razumevanje:
Po zaključku izbirnega predmeta naj bi študent/-ka bil/-a sposoben/-na: • prepoznati in definirati svojo informacijsko potrebo • uporabiti ter izvesti ustrezne iskalne strategije za dosego ustreznih virov in literature • uporabljati IKT v smislu specializiranih podatkovnih zbirk, elektronskih virov • med različnimi podatkovnimi zbirkami izbrati in vrednotiti prave za svoje strokovno področje • med rezultati iskanja prepoznati, analizirati in kritično ovrednotiti ustrezne in uporabne vire in literaturo in jih med seboj primerjati • uporabiti orodja za citiranje • pripraviti terminološke sezname • samostojno izvesti sistematični pregled literature z metaanalizo • v izogib plagiatorstvu vrednotiti in etično uporabiti ter pravilno citirati vire in literaturo • poznati in uporabljati pravice in dolžnosti intelektualne lastnine • spoznati in razumeti termine kot so odprta znanost, faktor vpliva, alternativna metrika • pridobljeno znanje uporabiti v pisnih izdelkih
Prenesljive/ključne spretnosti in drugi atributi:
- uporaba znanj in konceptov informacijske pismenosti na drugih področjih študija in življenja
Temeljni literatura in viri
- Bothma T., Cosijn E., Fourie I., Penzhorn C., (2011). Navigating Information Literacy. Pearson Education.
- Lanning S. (2012). Concise Guide to Information Literacy, Libraries Unlimited.
- Levitin D. J. (2016). A Field Guide to Lies: Critical Thinking in the Information Age, Dutton.
- Bailey, S., (2014). Academic writing: a handbook for international students, Routledge, London.
- Bottomley, J., (2015). Academic writing for international students of science, Routledge, Abingdon.
- Richter, U. A. in Fügert, N. (2016). Wissenschaftlich arbeiten und schreiben : wissenschaftliche Standards und Arbeitstechniken, wissenschaftlich formulieren, Textsorten. Ernst Klett Sprachen, Stuttgart.
-Raziskovalni vodiči UKM za posamezna področja http://libguides.ukm.um.si/?b=g&d=a