Cilji in kompetence
Študenti pri tem predmetu:
1. Razumejo vlogo IT upravljanja in IT vodenja kot strateških funkcij, ki prispevajo k uspešnosti in trajnosti organizacij.
2. Spoznajo sodobne okvire, standarde in modele za upravljanje informatike ter jih znajo uporabiti pri analizi in načrtovanju IT rešitev.
3. Razvijejo sposobnost kritične presoje različnih arhitektur, varnostnih in podatkovnih okvirov, vključno s pristopi za zagotavljanje kakovosti in odpornosti IT sistemov.
4. Usvojijo kompetence za izvajanje naprednih raziskav s področja upravljanja informatike, vključno z razvojem konceptualnih modelov, operacionalizacijo konstrukti in uporabo ustreznih metod (DSR, MMR, SEM).
5. Reflektirajo etične, regulativne in trajnostne razsežnosti IT upravljanja, vključno z vplivom raziskav na prakso in oblikovanje politik.
Vsebina
Predmet obravnava informatiko kot strateško funkcijo v organizacijah ter poudarja pomen metodoloških pristopov pri njenem upravljanju in raziskovanju. Študenti spoznajo razlike med IT upravljanjem (management) in upravljanjem IT-governance, ter njihovo vlogo pri doseganju organizacijske uspešnosti.
Podrobno so obravnavani ključni okviri in standardi za upravljanje informatike (COBIT 2019, ITIL 4, ISO standardi), modeli zrelosti, ter vloga vodstvenih funkcij (CIO, CTO, CDO) pri razvoju digitalnih zmogljivosti. V ospredju so tudi zelena informatika, trajnost, ESG in etične razsežnosti upravljanja IT.
Varnost, odpornost, kakovost IT storitev in upravljanje podatkov so obravnavani s poudarkom na standardih (npr. ISO 27001, NIST, DAMA-DMBOK) in arhitekturnih pristopih (SOA, mikrostoritve, cloud governance).
Raziskovalni del predmeta vključuje kvalitativne, kvantitativne in mešane raziskovalne metode, uporabo DSR in MMR, razvoj konceptualnih modelov ter testiranje z uporabo PLS-SEM/CB-SEM. Posebna pozornost je namenjena raziskovalni etiki in vplivu znanstvenih spoznanj na prakso in politiko upravljanja informatike.
Podrobna vsebina predmeta
1. Temeljni koncepti upravljanja informatike
• Razlika med IT management in IT governance
• Informatika kot strateška funkcija in podpora poslovanju
• Povezava z organizacijskim upravljanjem, strateškim odločanjem in uspešnostjo
2. Okviri in standardi za upravljanje informatike
• COBIT 2019 in njegovi principi (vrednost, tveganje, viri)
• ITIL 4: storitveno usmerjen pristop in ključni procesi
• ISO standardi (ISO/IEC 38500, ISO/IEC 20000, ISO/IEC 27001)
• Modeli zrelosti za upravljanje informatike
3. Vodenje informatike in razvoj digitalnih zmogljivosti
• Digitalna vodstvena struktura: CIO, CTO, CDO – njihove vloge in odgovornosti
• Upravljanje IT virov, projektov in programov (PMBOK, PRINCE2, MSP)
• Skladnost, etika in odgovornost v IT vodenju
4. Zelena informatika in trajnostno upravljanje IT
• Trajnostni vidiki digitalne infrastrukture in storitev
• Kazalniki zelenega IT (energetska učinkovitost, življenjski cikel opreme)
• Vpliv ESG na strategijo upravljanja informatike
5. Kibernetska varnost, odpornost in tveganja
• Upravljanje varnosti (ISO 27001, NIST, Zero Trust Architecture)
• Kibernetska odpornost (cyber resilience) in načrtovanje neprekinjenega delovanja (BCP, DRP)
• Upravljanje tveganj in incidentov
6. Upravljanje kakovosti informacijskih storitev in podatkov
• IT storitvena kakovost in zadovoljstvo uporabnikov
• Upravljanje podatkovne kakovosti (accuracy, completeness, timeliness)
• Data Governance kot ločeno področje z lastnimi okviri (DAMA-DMBOK, DCAM)
7. Digitalna infrastruktura in arhitekturni pristopi
• Sistemske arhitekture: monolitne, SOA, mikrostoritve, serverless
• Hibridne rešitve in povezljivost (interoperabilnost, API management)
• Upravljanje oblačnih virov (cloud governance, FinOps, SLA-ji)
8. Raziskovalni pristopi in metodološke paradigme
• Raziskovalne metode v managementu informatike: kvalitativne, kvantitativne, mešane
• Uporaba študij primera, intervjujev, anket, sekundarnih podatkov
• Design Science Research (DSR), Grounded Theory, Mixed Methods Research (MMR)
9. Razvijanje konceptualnih in empiričnih modelov
• Gradnja konceptualnih okvirov (npr. IT capabilities, digitalna zrelost)
• Operacionalizacija konstrukti in oblikovanje merskih instrumentov
• Testiranje modelov (PLS-SEM, CB-SEM) in evalvacija veljavnosti
10. Etika raziskovanja in vpliv raziskav na prakso
• Odgovorno ravnanje z občutljivimi podatki in sodelujočimi
• Vpliv raziskav na oblikovanje politik, standardov in praks v IT upravljanju
• Vloga znanstvenika kot svetovalca in soustvarjalca v poslovnih okoljih
Metode poučevanja in učenja
• predavanja
• usmerjanje samostojnega raziskovanja kandidata
Predvideni študijski rezultati - znanje in razumevanje
Znanje in razumevanje
Študenti bodo:
1. Razumeli temeljne razlike med IT upravljanjem (management) in IT vodenjem (governance) ter njun strateški pomen.
2. Pojasnili ključne okvire in standarde za upravljanje informatike (COBIT, ITIL, ISO) ter njihov pomen za doseganje poslovnih ciljev.
3. Razložili vloge in odgovornosti digitalnih vodij (CIO, CTO, CDO) pri razvoju digitalnih zmogljivosti.
4. Opisali sodobne pristope k upravljanju IT infrastrukture, podatkov in varnosti, vključno z vidiki odpornosti, kakovosti in trajnosti.
5. Razumeli konceptualne in empirične raziskovalne pristope na področju upravljanja informatike ter njihovo uporabo v znanstveni in strokovni praksi.
Kognitivne/Intelektualne veščine
Študenti bodo:
1. Analizirali kompleksne povezave med IT strategijo, upravljanjem virov, tveganji in organizacijskimi cilji.
2. Kritično ovrednotili ustreznost različnih standardov in modelov IT upravljanja v različnih kontekstih.
3. Formulirali argumentirane predloge za izboljšanje IT vodenja na osnovi analize primerov in raziskovalnih podatkov.
4. Sintetizirali znanja iz različnih področij (IT, organizacija, ESG, varnost) v celostne pristope k upravljanju informatike.
5. Reflektirali vpliv raziskovalnih ugotovitev na prakso, etiko in politiko v IT upravljanju.
Ključne/prenosljive veščine in spretnosti
Študenti bodo:
1. Komunicirali strokovne in raziskovalne ugotovitve s področja IT upravljanja različnim ciljnim skupinam.
2. Uporabljali ustrezne metodološke pristope za reševanje kompleksnih problemov upravljanja informatike.
3. Delovali v interdisciplinarnih in mednarodnih skupinah pri oblikovanju rešitev za strateške izzive digitalnega poslovanja.
4. Samostojno iskali, analizirali in interpretirali znanstvene in strokovne vire s področja IT vodenja.
5. Kritično uporabljali znanje na področju upravljanja informatike v realnih organizacijskih kontekstih.
Praktične veščine
Študenti bodo:
1. Uporabljali okvire COBIT, ITIL in ISO za ocenjevanje in izboljševanje IT upravljanja v organizacijah.
2. Načrtovali in izvajali presojo zrelosti IT funkcij ter pripravljali priporočila za izboljšave.
3. Izvajali raziskave z uporabo kvalitativnih, kvantitativnih in mešanih metod (npr. študije primera, DSR, MMR).
4. Razvijali konceptualne modele, operacionalizirali konstrukte in oblikovali merske instrumente.
5. Testirali in validirali empirične modele z uporabo metod SEM (PLS-SEM, CB-SEM).
Temeljni literatura in viri
Andersen I., Borum F., Kristensen P.H., Karnoe P: On the Art of Doing Field Studies, Handelskolens Forlag, 1995
Yin R.K.: Case Study Research – Design and Methods; SAGE Publications, 2003
Van Grembergen W., De Haes S.: Enterprise Governance of Information Technology, Springer, 2009
Brand K., Boonen H.: IT Governance based on COBIT 4.1, Van Haren Publishing, 2007
Baan P. (ed.): Enterprise Information Management, Springer 2013
Podrobnosti o izvedbi in ocenjevanju • pisni izpit 50
• seminarska naloga 50
Študent opravi izpit, ko je vsak del preverjanja znanja in izdelkov pozitiven.