Cilji in kompetence
Cilj predmeta je poglobiti razumevanje delovanja države na javnofinančnem področju in pridobiti znanja s področja alokacijske, prerazdelitvene in stabilizacijske funkcije javnih financ, optimalnega obdavčenja, vplivov javnofinančnih ukrepov na narodno gospodarstvo, učinkov javnofinančnih ukrepov na dolgoročno vzdržnost javnih financ in uporabe fiskalnih instrumentov v politiki varovanja okolja.
Vsebina
1. Alokacijska funkcija javnih financ.
2. Davčno prevaljevanje, davčna obremenitev in optimalni davki.
3. Davki, javnofinančni izdatki in njihovi vplivi na narodno gospodarstvo.
4. Država in javnofinančno prerazdeljevanje dohodka.
5. Fiskalni primanjkljaj in javni dolg.
6. Fiskalna gibanja in politika.
7. Dolgoročna vzdržnost javnih financ.
8. Instrumenti fiskalne politike in varovanje okolja
Metode poučevanja in učenja
Klasična predavanja
AV predstavitve
Obravnava primerov
Predvideni študijski rezultati - znanje in razumevanje
Študenti pri tem predmetu:
1. Sistematično nadgradijo poznanje javnih financ ter javnofinančnih funkcij (PILO 2a).
2. Kritično analizirajo kompleksna, nepopolna in nasprotujoča si stališča o javnofinančnih vprašanjih ter razumljivo pojasnijo rezultate svoje kritične analize (PILO 2b, PILO 2c).
3. Pridobijo sposobnost iskanja in sinteze novih informacij in podatkov iz javnofinančnega položaja ter sposobnost njihovega umeščanja v ustrezen strokovni okvir (PILO 3a).
4. Se zavedajo etične in profesionalne odgovornosti nosilcev javnofinančnih odločitev (PILO 4a).
5. Kritično ocenjujejo trajnostni in družbeni vpliv javnih financ (PILO 4b).
Oznaka PILO (i.e. predvideni študijski rezultati programa) opredeljuje prispevek posameznega naštetega predvidenega študijskega rezultata učne enote k doseganju splošnih in/ali predmetno-specifičnih kompetenc oziroma učnih izidov, ki se s programom pridobijo).
Predvideni študijski rezultati - Prenosljive/ključne spretnosti in drugi atributi
Študenti pri tem predmetu:
1. Sistematično nadgradijo poznanje javnih financ ter javnofinančnih funkcij (PILO 2a).
2. Kritično analizirajo kompleksna, nepopolna in nasprotujoča si stališča o javnofinančnih vprašanjih ter razumljivo pojasnijo rezultate svoje kritične analize (PILO 2b, PILO 2c).
3. Pridobijo sposobnost iskanja in sinteze novih informacij in podatkov iz javnofinančnega položaja ter sposobnost njihovega umeščanja v ustrezen strokovni okvir (PILO 3a).
4. Se zavedajo etične in profesionalne odgovornosti nosilcev javnofinančnih odločitev (PILO 4a).
5. Kritično ocenjujejo trajnostni in družbeni vpliv javnih financ (PILO 4b).
Oznaka PILO (i.e. predvideni študijski rezultati programa) opredeljuje prispevek posameznega naštetega predvidenega študijskega rezultata učne enote k doseganju splošnih in/ali predmetno-specifičnih kompetenc oziroma učnih izidov, ki se s programom pridobijo).
Temeljni literatura in viri
Rosen, Harvey S., Ted Gayer. 2014 Public Finance. McGraw-Hill, 10th edition (izbrana poglavja)
Stanovnik Tine. 2013.Javne finance. Univerza v Ljubljani. Ekonomska fakulteta. Ljubljana (izbrana poglavja)
Delakorda, Aleš. 2023. Simulacije dolga sektorja država ob predlaganih spremembah ekonomskega upravljanja v EU. Fiskalni svet RS. Dosegljivo:
https://www.fs-rs.si/wp-content/uploads/2023/03/Simulacije_dolga_sektorja_drzava_marec2023.pdf
Fiskalni svet RS (2023). Javnofinančna in makroekonomska gibanja. Dosegljivo:
https://www.fs-rs.si/wp-content/uploads/2023/07/JMG_202302.pdf (ali novejše).Aktualni članki in analize s področja javnih financ.
Podrobnosti o izvedbi in ocenjevanju Pisni izpit ali sprotno preverjanje znanja
Seminarsko delo
Pisni izpit ali sprotno preverjanje znanja - pisni izpit ali dva vmesna testa, ki pokrivata vsa glavna tematska področja. Študent mora na obeh testih skupaj doseči vsaj 56% točk, pri vsakem posameznem pa vsaj 45% točk tistega testa
Seminarsko delo - pisanje individualne seminarske naloge in ustna predstavitev.