Cilji in kompetence
Cilj predmeta je opolnomočiti podiplomske študente s celovitim in poglobljenim razumevanjem ključnih teoretičnih konceptov in aplikativnih zgledov na tistih področjih delovanja podjetja, kjer se izkazuje neposredna uporabnost za poslovno prakso. Študenti bodo nadgradili znanje o temeljnih konceptih, na katerih sloni uspešnost poslovanja sodobnega podjetja in ob tem razvili kompetence za samostojno raziskovanje, kritično analizo, sposobnost reševanja problemov, strateško razmišljanje in etično odločanje, usmerjeno v učinkovito in odgovorno izvajanje poslovnih praks.
Vsebina
1. Tradicionalna in netradicionalna podjetja
2. Tradicionalne in sodobne teorije firme
3. Interna struktura podjetja in upravljanje
4. Podjetje kot pogodbeni neksus
5. Nepopolne in asimetrične informacije
6. Timska proizvodnja in lastninske pravice
7. Vedenjska teorija firme (podjetje kot koalicija udeležencev)
8. Agencijska teorija firme (odnosi med principali in agenti)
9. Ekonomika transakcijskih stroškov in problem specifičnega premoženja
10. Teorija proizvodnih virov (pridobivanje in ohranjanje konkurenčne prednosti)
11. Evolucijski okvir podjetja
12. Informacijska in mrežna ekonomika
Metode poučevanja in učenja
Pisni izpit
Raziskovalni esej
Pisni izpit, ki pokriva vsa glavna tematska področja. Študent mora doseči 56 % maksimalnih točk.
Raziskovalni esej - Raziskovanje literature in pisanje raziskovalnega eseja, z uporabo kvalitativnih metod raziskovanja.
Predvideni študijski rezultati - znanje in razumevanje
Študenti pri tem predmetu bodo:
1. Primerjali razlike med tradicionalno in sodobnimi teorijami firme ter poglobljeno spoznali temeljne koncepte, ki jih obravnavajo sodobne teorije firme. (PILO 2a).
2. Razvili poglobljeno razumevanje sodobnih teoretičnih konceptov, vključno z vedenjsko, transakcijsko, agencijsko in evolucijsko teorijo firme ter teorijo proizvodnih virov in jih povezali s stvarnimi problemi v domačih in mednarodnih podjetjih. (PILO 2b).
3. V okviru samostojnega raziskovalnega dela izbrali in uporabili kvalitativne raziskovalne metode, podprte z digitalnimi orodji in umetno inteligenco (UI), da bi preizkusili uporabnost obravnavanih teoretičnih konceptov v poslovni praksi. (PILO 1a, PILO 3a).
4. Analizirali kompleksne, necelovite, včasih tudi nasprotujoče si informacije, ter na tej podlagi predlagali inovativne rešitve v podjetniškem kontekstu. (PILO 2c).
5. Pripravili in predstavili raziskovalne ugotovitve pred razredom, ter pri tem strukturirali argumente in zagovarjali svoja stališča z odzivanjem na vprašanja in kritike s strani slušateljev (PILO 3b).
6. Ocenili etične prakse, prepoznali in razrešili etične dileme, razvili proaktivne pristope pri iskanju rešitev ter sodelovali z drugimi v etičnem kontekstu poslovanja. (PILO 3c, PILO 4a).
Oznaka PILO (i.e. predvideni študijski rezultati programa) opredeljuje prispevek posameznega naštetega predvidenega študijskega rezultata učne enote k doseganju splošnih in/ali predmetno-specifičnih kompetenc oziroma učnih izidov, ki se s programom pridobijo).
Predvideni študijski rezultati - Prenosljive/ključne spretnosti in drugi atributi
Študenti pri tem predmetu bodo:
1. Primerjali razlike med tradicionalno in sodobnimi teorijami firme ter poglobljeno spoznali temeljne koncepte, ki jih obravnavajo sodobne teorije firme. (PILO 2a).
2. Razvili poglobljeno razumevanje sodobnih teoretičnih konceptov, vključno z vedenjsko, transakcijsko, agencijsko in evolucijsko teorijo firme ter teorijo proizvodnih virov in jih povezali s stvarnimi problemi v domačih in mednarodnih podjetjih. (PILO 2b).
3. V okviru samostojnega raziskovalnega dela izbrali in uporabili kvalitativne raziskovalne metode, podprte z digitalnimi orodji in umetno inteligenco (UI), da bi preizkusili uporabnost obravnavanih teoretičnih konceptov v poslovni praksi. (PILO 1a, PILO 3a).
4. Analizirali kompleksne, necelovite, včasih tudi nasprotujoče si informacije, ter na tej podlagi predlagali inovativne rešitve v podjetniškem kontekstu. (PILO 2c).
5. Pripravili in predstavili raziskovalne ugotovitve pred razredom, ter pri tem strukturirali argumente in zagovarjali svoja stališča z odzivanjem na vprašanja in kritike s strani slušateljev (PILO 3b).
6. Ocenili etične prakse, prepoznali in razrešili etične dileme, razvili proaktivne pristope pri iskanju rešitev ter sodelovali z drugimi v etičnem kontekstu poslovanja. (PILO 3c, PILO 4a).
Oznaka PILO (i.e. predvideni študijski rezultati programa) opredeljuje prispevek posameznega naštetega predvidenega študijskega rezultata učne enote k doseganju splošnih in/ali predmetno-specifičnih kompetenc oziroma učnih izidov, ki se s programom pridobijo).
Temeljni literatura in viri
1. Rebernik, M. in Crnogaj, K. (2022):Temeljni koncepti podjetja (gradivo za študij), Maribor: EPF UM.
2. Crnogaj, K. in Rebernik, M. (2020): Pisanje raziskovalnega eseja, Maribor: EPF UM.
Dodatna literatura:
3. Douma, S., and Schreuder, H. (2017). Economic approaches to organizations. 6th Edition. Pearson.
4. Fiet, J.O. (2022). The Theoretical World of Entrepreneurship. UK, USA: Edward Elgar Publishing.
5. ŠIREC, Karin, CRNOGAJ, Katja, BRADAČ HOJNIK, Barbara, RUS, Matej, TOMINC, Polona, ŠIREC, Karin (urednik), CRNOGAJ, Katja (urednik). Podjetništvo ob preboju digitalizacije in umetne inteligence : GEM Slovenija 2024. 1. izd. Maribor: Univerza v Mariboru, Univerzitetna založba, 2025. 181 str., tabele. Knjižna zbirka Globalni podjetniški monitor Slovenija. ISBN 978-961-286-982-3. ISSN 3023-9869. https://press.um.si/index.php/ump/catalog/book/972, https://dk.um.si/IzpisGradiva.php?id=92707, https://www.dlib.si/details/URN:NBN:SI:DOC-N7PLBRYV, DOI: 10.18690/um.epf.3.2025. [COBISS.SI-ID 234288899]
6. Posamično določeni članki ali poglavja iz knjig glede na dodeljeno temo raziskovalne naloge / Individually assigned papers or book chapters according to the research paper question.
Pogoji za vključitev v delo oz. za opravljanje študijskih obveznosti
Pozitivna ocena pisnega izpita je pogoj za upoštevanje drugih elementov ocenjevanja (raziskovalna naloga).