Cilji in kompetence
Študenti pri tem predmetu:
1. Razumejo izbrane metode analize odločanja.
2. Dosežejo sposobnost, da uporabijo teoretično znanje v konkretnih primerih večkriterijskega odločanja in teorije iger iz poslovne in ekonomske prakse na mikro in makro ravni.
3. Razlikujejo, razumejo in usvojijo večkriterijske pristope in pristop teorije iger k preučevanju problemov poslovnega in ekonomskega odločanja ter nadgradnjo osnovnih teoretičnih spoznanj na področju poslovnega in ekonomskega odločanja na podlagi izbranih metod analize odločanja.
Vsebina
ODLOČANJE PO VEČ KRITERIJIH HKRATI
- Odločanje in optimizacija po več kriterijih hkrati: konfliktnost ciljev, optimalnost v smislu Pareta, idealna točka, najboljša kompromisna rešitev, kompromisno programiranje, aplikacije kompromisnega programiranja v ekonomski praksi, računalniška podpora s poudarkom na Excel
- Razvrščanje končne množice alternativ glede na več kriterijev hkrati: koraki obravnavanja problemov odločanja po več kriterijih hkrati, vzajemna preferenčna neodvisnost atributov, aditivni model, skale, uteži, vrednostne funkcije, lokalne in globalne vrednosti alternativ, analiza občutljivosti, metode z intervalsko in ordinalno skalo (SWING, SMART, SMARTER) in z razmerno skalo (AHP) z ustreznimi računalniškimi programi, poudarek na Expert Choice, aplikacije na primerih iz poslovne in ekonomske prakse
TEORIJA IGER V ŠIRŠEM POMENU
- Teorija odločanja ali igre proti naravi: odločanje pri popolni negotovosti, odločanje s tveganjem, računalniška podpora s poudarkom na Excel
- Teorija iger v ožjem pomenu: antagonistične igre z dvema igralcema s popolno in z nepopolno informacijo (optimalni strategiji, ravnotežna točka), neantagonistične igre z dvema igralcema (nekooperativne in kooperativne igre, ravnotežne točke, pogajalska množica, pogajalski model: Nashev model in model Raiffa-Kalai-Smorodinsky, pogajalska rešitev), računalniška podpora s poudarkom na Excel
Metode poučevanja in učenja
- klasična predavanja;
- obravnava študijskih in praktičnih primerov:
- delo v laboratoriju;
- aktivno skupinsko delo, diskusija
Predvideni študijski rezultati - znanje in razumevanje
Znanje in razumevanje:
Študenti:
1. Pridobijo in obvladajo specifično in poglobljeno znanje s področja analize odločanja, to je izbranih metod za večkriterijsko odločanje in teorije iger, in jih uporabljati za reševanje ekonomskih in poslovnih problemov.
2. Razvijejo sposobnost interpretacije dobljene rešitve z izbranimi metodami večkriterijske odločitvene analize in teorije iger.
3. .
3. Se zavedajo etičnih vprašanj pri določanju pomembnosti kriterijem in pri merjenju vrednosti alternativ.
Kognitivne/Intelektualne veščine
Študenti
1. Pridobijo razumevanje in uporabo kritične analize in razvoja teorij ter njihove uporabe v reševanju konkretnih strokovnih problemov, ob upoštevanju osnovnih usmeritev.
2. So sposobni izbrati ustrezno metodo za pridobitev rešitve problema ter znajo presoditi o pomenu in značilnosti zbranih podatkov.
3. Znajo opredeliti problem.
Predvideni študijski rezultati - Prenosljive/ključne spretnosti in drugi atributi
Ključne/prenosljive veščine in spretnosti
Študenti:
1. Dalje razvijajo veščine in spretnosti v uporabi znanja na svojem konkretnem strokovnem delovnem področju.
2. Nadgrajujejo sposobnost uporabe informacijske tehnologije.
3. Nadgrajujejo sposobnost in spretnost dela v parih in skupinah.
4. Razvijajo komunikacijske sposobnosti za učinkovito strokovno komuniciranje.
Praktične veščine:
Študent:
1. Lahko deluje dokaj samostojno, ob podanih navodilih in delnem nadzoru, pri ustrezni izbiri in uporabi izbranih odločitvenih metod za reševanje ekonomskih in poslovnih problemov
Temeljni literatura in viri
Obvezni:
1. Čančer, V. (2015). Zapiski predavanj pri predmetu Analiza odločanja. Maribor: Ekonomsko-poslovna fakulteta.
Dodatni:
- Čančer, V. (2009). Gradivo za vaje pri predmetu Analiza odločanja. Maribor: Ekonomsko-poslovna fakulteta.
- Doumpos, M., Figueira, J. R., Greco, S., & Zopounidis, C. (ur.) (2019). New perspectives in Multiple Criteria Decision Making: Innovative Applications and Case Studies. Springer.
- Aliprantis, C. D., & Chakrabarti, S. K. (2000). Games and Decision Making. New York, Oxford: Oxford University Press.
- Aumann, R. J. , & Hart, S. (ur.). (2002) Handbook of Game Theory with Economic Applications. North-Holland.
- Belton, V., & Stewart, T. J. (2002). Multiple Criteria Decision Analysis - An Integrated Approach. Boston, Dordrecht, London: Kluwer Academic Publishers.
- Nutt, P. C., & Wilson, D. C. (ur.). (2010). Handbook of Decision Making. Chichester: John Wiley & Sons Ltd.
- Saaty, T. L.. (2001). Decision Making for Leaders: The Analytic Hierarchy Process for Decisions in a Complex World. Pittsburgh: RWS Publications.
- Zopounidis, C., & Pardalos, P. M. (ur.). (2010) Handbook of Multicriteria Analysis. Heidelberg, Dordrecht, London, New York: Springer-Verlag.
- Podpore na svetovnem spletu
- Aktualni znanstveni in strokovni prispevki
Podrobnosti o izvedbi in ocenjevanju 20% - aktivno sodelovanje pri predavanjih, seminarskih in laboratorijskih vajah;
30% - izdelava in predstavitev seminarske naloge;
50% - pisni izpit
Za pozitivno oceno morata biti seminarska naloga in pisni izpit pozitivno ocenjena. Pozitivno pomeni vsaj 56 %. Za pozitivno oceno je potrebno doseči vsaj 56 % od vseh možnih točk