SLO | EN

Cilji in kompetence

Študenti pri tem predmetu: 1. Utrdijo in nadgradijo teoretično znanje na področju obravnave hitro rastočih podjetij, imenovanih tudi gazele ali dinamična podjetja. Gre za proučevanje inovativnih velikokrat tudi visoko tehnoloških podjetij, ki se pri uresničevanju tovrstnih poslovnih priložnosti srečujejo s številnimi težavami hitre rasti. 2. Se usposobijo uporabljati teoretično znanje v konkretnih primerih obvladovanja izzivov rasti na področjih vodenje, upravljanje in financiranje rasti podjetja, ki zajema izbiro ustreznega modela, strategije, virov financiranja rasti, delegiranje in profesionalizacijo podjetja v rasti, kakor tudi obvladovanje težav, ki so velikokrat neizogibne v tem zapletenem procesu. 3. Osvojijo prenesljive/ključne spretnosti pri apliciranju modela podjetniške rasti v konkretno podjetje in osmišljanju lastnega poslovnega modela rasti podjetja. 4. Izvajajo kritično presojo, ki temelji na trdnih teoretičnih osnovah.

Vsebina

1. Razumevanje gazel: Globalni trendi, gospodarski prispevek gazel, definicije in kriteriji, vpliv na trajnostni razvoj, kategorizacija in metodologija gazel, vladne iniciative in trajnostni prispevek. 2. Fenomen rasti podjetja: Dejavniki rasti podjetja, koncept podjetniške rasti, stopnje rasti, vzroki za podjetniško rast. 3. Modeli podjetniške rasti: Teorija linearni rasti, model pospešene rasti, model S-krivulje rasti, širjenje mreže in Metcalfejev zakon, teorija difuzije inovacij, "Blue Ocean Strategy". 4. Izzivi rasti in vodenje: Vodenje in management rastočih podjetij, osebne lastnosti voditeljev, dinamični podjetnik kot vodja. 5. Razvoj strategije za rast: Prodiranje na trg, izvedba strateškega pregleda, strategije za povečevanje obsega in rasti, širitev in razvoj, diverzifikacija. 6. Financiranje za trajnostno rast: Viri financiranja, bančna posojila, etično in trajnostno financiranje, angelsko in tvegano financiranje, crowdfunding. 7. Upravljanje talentov in organizacijska kultura v rastočem podjetju: Pomen in definicija talenta, vpliv na konkurenčnost podjetja, procesi privabljanja, razvoja in zadrževanja talentov, pomen kulture in ključni elementi kulture. 8. Zrelost, uspeh in neuspeh podjetij: Razlogi za poslovni neuspeh, propad v velikih podjetjih, podjetniška filantropija. 9. Pot k trajnostni rasti: Pomen trajnostne rasti, strategije za trajnostno rast, izzivi in ovire pri doseganju trajnosti.

Metode poučevanja in učenja

- predavanja - gostujoča predavanja - obravnava in predstavitve študijskih primerov - aktivno timsko delo - aktivno individualno delo - skupinske diskusije - analiziranje in načrtovanje rasti obstoječega podjetja

Predvideni študijski rezultati - znanje in razumevanje

Znanje in razumevanje Študenti: 1. Celovito obvladajo specifično znanje s področja razumevanje pomena rasti in posebnosti rastočih podjetij. 2. Pridobijo poglobljeno znanje na področju obvladovanje ključnih področij, potrebnih za rast podjetja. 3. Se naučijo prepoznavati zakonotosti in povezave na področju modelov podjetniške rasti. 4. Razvijejo sposobnost interpretacije dobljene rešitve na področju vrednotenje potencialnih finančnih projekcij, vezanih na uspešno rast podjetja. 5. Se naučijo analizirati in sintetizirati različne poglede na obvladovanje težav, povezanih z rastjo podjetja. 6. Se usposobijo za nadaljnje proučevanje na področju načrtovanja rasti podjetja. 7. Se zavedajo širših etičnih družbenih in okoljskih vprašanj na področju udejanjanja strategij podjetniške rasti. 8. Razvijajo zmožnost kritičnega etičnega razmišljanja.1. Kognitivne/Intelektualne veščine Študenti 1. Pridobijo razumevanje in uporabo kritične analize in razvoja teorij ter njihove uporabe v reševanju konkretnih strokovnih problemov, ob upoštevanju osnovnih usmeritev. 2. Pridobijo sposobnost iskanja in sinteze novih informacij s področja obvladovanja rasti podjetij v literaturi in praksi ter sposobnost njihovega umeščanja v ustrezen strokovni okvir. 3. So sposobni izbrati ustrezno metodo za pridobitev rešitve kompleksnega problema ter znajo presoditi o zanesljivosti, veljavnosti in signifikantnosti dobljenih rezultatov. 4. Znajo identificirati problem iz različnih zornih kotov ter iskati ustrezne rešitve. 5. Znajo preučiti nasprotujoče si informacije in presoditi vzroke za to.

Predvideni študijski rezultati - Prenosljive/ključne spretnosti in drugi atributi

Ključne/prenosljive veščine in spretnosti Študenti: 1. Dalje razvijajo veščine in spretnosti v uporabi znanja na svojem konkretnem strokovnem delovnem področju. 2. Nadgrajujejo sposobnost samostojnega učenja. 3. Nadgrajujejo sposobnost uporabe informacijske tehnologije. 4. Nadgrajujejo sposobnost in spretnost dela v parih in skupinah. 5. Razvijajo komunikacijske sposobnosti za učinkovito strokovno komuniciranje. 6. Znajo identificirati problem iz različnih zornih kotov ter iskati ustrezne rešitve. 7. So učinkoviti v (samo)vrednotenju lastnega dela in znanja. 8. Znajo izbrati in upravljati z ustreznimi informacijami ob minimalnem vodenju. Praktične veščine: Študent: 1. Pridobi praktične izkušnje na področju obvladovanja rasti podjetja. 2. Lahko deluje dokaj samostojno, ob podanih navodilih in delnem nadzoru.

Temeljni literatura in viri

Obvezna študijska literature (Compulsory textbooks): 1. Širec, K. (2024). Obvladovanje trajnostne rasti podjetja. Maribor: Ekonomsko-poslovna fakulteta (v pripravi). 2. Širec, K. & Crnogaj K. (2020). Obvladovanje rasti podjetja: študijsko gradivo. Maribor: Ekonomsko-poslovna fakulteta. 3. Širec, K. & Crnogaj K., (2010). Slovenske gazele in njihov družbeno-ekonomski pomen. V: Širec, K., Rebernik, M. (ur.): Vrzeli slovenskega podjetniškega okolja: Slovenski podjetniški observatorij 2009/10, Univerza v Mariboru, Ekonomsko-poslovna fakulteta, Maribor, str. 45 – 60. Dodatna študijska literature (Additonal textbooks): Izbrana poglavja in teme iz: 4. Tajnikar, M. (2006). Tvegano poslovanje: Knjiga o poslovanju rastočih poslov. Ljubljana: Ekonomska fakulteta. 5. Global Entrepreneurship Monitor ter Slovenski podjetniški observatorij, zadnja izdaja, dostopno na spletnih straneh Inštituta za podjetništvo in management malih podjetij http://ipmmp.um.si/ 6. Burns, P. (2022). Entrepreneurship and Small Business; Start-up, Growth and Maturity. New York: Palgrave Macmillan Education, 5th edition. 7. Antončič, B., Ruzzier, M. & Bratkovič, T. (2008). Primeri iz podjetništva: problematika rasti podjetja. Koper: Društvo za akademske in aplikativne raziskave. Izbrane študije primerov (Selected case studies). Predpisani članki iz tujih revij (bodo vedno aktualizirani).(prescribed articles from international reviews) Časopisi in revije (magazines and rewievs): Finance, Podjetnik, Manager, Gazela-SLO

  • red. prof. dr. KARIN ŠIREC, univ. dipl. ekon.

  • Pisni izpit: 60
  • Seminarska naloga: 30
  • Sprotne naloge: 10

  • : 45
  • : 30
  • : 135

  • slovensko
  • slovensko

  • EKONOMSKE IN POSLOVNE VEDE (EKONOMIJA) - 3.
  • EKONOMSKE IN POSLOVNE VEDE (ELEKTRONSKO POSLOVANJE) - 3.
  • EKONOMSKE IN POSLOVNE VEDE (FINANCE IN BANČNIŠTVO) - 3.
  • EKONOMSKE IN POSLOVNE VEDE (MANAGEMENT IN ORGANIZACIJA POSLOVANJA) - 3.
  • EKONOMSKE IN POSLOVNE VEDE (MARKETING) - 3.
  • EKONOMSKE IN POSLOVNE VEDE (MEDNARODNA POSLOVNA EKONOMIJA) - 3.
  • EKONOMSKE IN POSLOVNE VEDE (PODJETNIŠTVO) - 2.
  • EKONOMSKE IN POSLOVNE VEDE (RAČUNOVODSTVO, REVIZIJA IN DAVŠČINE) - 3.