SLO | EN

Cilji in kompetence

Študenti pri tem predmetu: 1. Razumejo vlogo in pomen poslovnih procesov kot osrednjega elementa digitalne transformacije organizacij. 2. Spoznajo metode za analizo, modeliranje in prenovo poslovnih procesov ter uporabljajo vizualna orodja za modeliranje (npr. BPMN, DFD, Visio). 3. Usvojijo pristope avtomatizacije in digitalizacije procesov z uporabo RPA, Power Platform in umetne inteligence. 4. Pridobijo praktične veščine za uporabo naprednega Excela za obdelavo podatkov, pripravo poročil in analizo v kontekstu prenove procesov. 5. Razvijejo sposobnost povezovanja poslovnih potreb z informacijsko podporo, zlasti v storitvenih dejavnostih, kot so bančništvo, zavarovalništvo, zdravstvo in turizem. 6. Se usposobijo za uporabo analitičnih orodij (Excel, Power BI) za spremljanje, analizo in vizualizacijo procesnih podatkov. 7. Razumejo pomen podatkovno podprtega odločanja pri prenovi in optimizaciji poslovnih procesov. 8. Spoznajo značilnosti digitalnih rešitev za e-poslovanje in njihovo vlogo pri podpori sodobnim poslovnim procesom. 9. Razvijejo zavest o pomenu trajnostne in etične rabe informacijske tehnologije, z upoštevanjem okoljskih, družbenih in regulativnih vidikov. 10. Okrepijo digitalne kompetence, kritično mišljenje in sposobnosti reševanja problemov v kompleksnih informacijskih okoljih. 11. Se usposobijo za samostojno delo na področju prenove poslovnih procesov in uvajanja informacijskih rešitev ter za učinkovito sodelovanje v timskih projektih.

Vsebina

Predmet Digitalna transformacija poslovnih procesov obravnava sodobne pristope k prenovi in informatizaciji poslovnih procesov z namenom povečanja učinkovitosti, prilagodljivosti in trajnostne naravnanosti organizacij. V prvem delu se študenti seznanijo s temeljnimi koncepti poslovnih procesov, njihovim modeliranjem, analizo ter prenovo, vključno z uporabo metod avtomatizacije in umetne inteligence. V drugem delu se osredotočijo na informacijske sisteme, značilne za storitvene dejavnosti in digitalno poslovanje, kjer spoznajo praktične pristope k uporabi digitalnih rešitev v različnih sektorjih. Skozi projektno delo študenti pridobijo celostno razumevanje vpliva digitalne transformacije na procese v realnem poslovnem okolju. Na vajah uporabljajo Microsoft Visio za modeliranje procesov, napredne funkcionalnosti Excela za analizo podatkov ter Power BI za vizualizacijo poslovnih kazalnikov (KPI) in podporo odločanju. Podrobnejša vsebina: 1. Uvod v poslovne procese in digitalno transformacijo o Pojem digitalne transformacije in njen pomen za organizacije o Osnove procesnega pristopa in modeliranja procesov o Vrste poslovnih procesov: temeljni, podporni, vodstveni o Tehnike in orodja za modeliranje (BPMN, kontekstni diagrami, DFD) 2. Analiza in prenova poslovnih procesov (BPR) o Identifikacija in analiza obstoječih poslovnih procesov o Prenova in optimizacija procesov – cilji, metode, pristopi o Primeri dobre prakse prenove poslovnih procesov o Procesne metrike in merjenje učinkovitosti 3. Avtomatizacija in digitalizacija procesov o Robotic Process Automation (RPA) in Intelligent Process Automation (IPA) o Uporaba Microsoft Power Platform: Power Automate in Power Apps o Modeliranje prenovljenih procesov z uporabo Microsoft Visio (BPMN, kontekstni diagrami, DFD) o Primeri avtomatizacije z orodji (npr. avtomatsko ustvarjanje poročil, vnos podatkov) 4. Uporaba umetne inteligence v poslovnih procesih o Vloga umetne inteligence pri optimizaciji in avtomatizaciji procesov o Primeri uporabe umetne inteligence: prediktivna analitika, chatboti, prepoznavanje vzorcev o Omejitve in izzivi uporabe umetne intelignece 5. Informatizacija storitvenih dejavnosti o Informacijski sistemi v storitvenih dejavnostih (bančništvo, zavarovalništvo, zdravstvo, turizem) o Funkcionalnosti in značilnosti storitvenih IS (npr. moduli ERP) o Standardi in zakonodaja (npr. PSD2, GDPR, ZVOP-2) 6.Analiza podatkov in vizualizacija v digitalni transformaciji o Uporaba Microsoft Excel za pripravo in analizo poslovnih podatkov (filtriranje, vrtilne tabele, osnovne formule) o Uporaba Power BI za vizualizacijo podatkov in spremljanje poslovnih kazalnikov (KPI) o Interpretacija vizualizacij in poročil za podporo odločanju o Uporaba analitike za izboljšanje procesov in učinkovitosti o Primeri uporabe: spremljanje uspešnosti procesov pred in po digitalizaciji, identifikacija ozkih grl, podpora poročanju 7. Digitalne rešitve za e-poslovanje o Elektronsko poslovanje v storitvenih organizacijah: e-banka, e-zavarovalnica, e-uprava o Uporaba e-plačilnih sistemov, e-arhiviranja in elektronskega podpisovanja o Tehnologije veriženja blokov in njihova vloga v e-poslovanju 8. Zelena informatika in trajnostni vidiki digitalne transformacije o Trajnostni pristopi v digitalizaciji procesov o Energetska učinkovitost IT infrastrukture in optimizacija procesov o Povezava med prenovo procesov in zelenimi cilji (ESG) 9. Projektno delo Študenti izvedejo projekt, v katerem: o Analizirajo poslovne procese v izbranem podjetju o Izvedejo prenovo enega procesa z vsaj dvema podprocesoma o Modelirajo procese z uporabo Microsoft Visio (kontekstni diagram, DFD, BPMN) o Predlagajo avtomatizacijo in vključitev digitalnih rešitev (Power Platform, RPA, AI) o Uporabijo napredne funkcionalnosti Excela za analizo procesnih podatkov in pripravo vizualnih prikazov (npr. tabele, grafikoni, KPI) o Ocenijo učinke prenove

Metode poučevanja in učenja

- predavanja; - analiza primerov; - diskusija; - programirano učenje; - praktične vaje - projekt

Predvideni študijski rezultati - znanje in razumevanje

Znanje in razumevanje: Študenti: 1. Razumejo vlogo poslovnih procesov pri delovanju in prenovi organizacij. 2. Poznajo metode in orodja za analizo, modeliranje in optimizacijo poslovnih procesov (npr. BPMN, DFD, kontekstni diagram). 3. Razumejo osnovne principe in učinke digitalne transformacije v storitvenih organizacijah. 4. Spoznajo pristope avtomatizacije procesov (RPA, IPA) in njihovo vlogo v digitalnem poslovanju. 5. Razumejo vlogo analize podatkov pri prenovi poslovnih procesov. 6. Spoznajo osnovne koncepte vizualizacije podatkov in pomen uporabe orodij, kot je Power BI, za podporo odločanju v procesni transformaciji. 7. Razumejo funkcionalnosti informacijskih sistemov v storitvenih dejavnostih in digitalnem poslovanju (ERP, e-banka, e-zavarovalnica). 8. Poznajo trajnostne in etične vidike uporabe informacijskih rešitev (npr. ESG, GDPR). 9. Razumejo možnosti uporabe umetne inteligence za podporo procesom in odločanju.

Predvideni študijski rezultati - Prenosljive/ključne spretnosti in drugi atributi

Kognitivne/Intelektualne veščine Študenti 1. Analizirajo obstoječe poslovne procese in identificirajo možnosti za izboljšave. 2. Načrtujejo prenovo procesov z uporabo ustreznih modelirnih tehnik in digitalnih orodij. 3. Znajo analizirati učinkovitost poslovnih procesov na podlagi podatkov. 4. Razvijejo sposobnost interpretacije vizualnih poročil in ključnih kazalnikov uspešnosti (KPI) za podporo izboljšavam v poslovanju. 5. Presojajo ustreznost in učinke različnih pristopov digitalne transformacije. 6. Povezujejo poslovne cilje s tehnološkimi rešitvami in razumejo njihove sinergije. 7. Razvijejo sposobnost kritične presoje informacijskih rešitev z vidika učinkovitosti, trajnosti in etike. Ključne/prenosljive veščine in spretnosti Študenti: 1. Sodelujejo v timih pri izvedbi projektnih nalog s področja poslovnih procesov in digitalizacije. 2. Uporabljajo sodobna orodja za analizo in predstavitev podatkov v digitalnem okolju. 3. Razvijajo veščine dela z informacijami in odločanja na podlagi podatkovnih prikazov. 4. Razvijajo profesionalno etiko in odgovornost pri uporabi digitalnih tehnologij. 5. Komunicirajo in predstavljajo rešitve na strokoven način (pisno in ustno). 6. Samostojno iščejo vire in znanja za nadaljnje strokovno izpopolnjevanje. 7. Prilagajajo se novim tehnologijam in delovnim metodam v digitalnem okolju. Praktične veščine: Študenti: 1. Samostojno modelirajo poslovne procese s pomočjo Microsoft Visio (BPMN, DFD, kontekstni diagram). 2. Pripravijo projekt prenove poslovnega procesa z vključitvijo avtomatizacije in digitalnih rešitev. 3. Uporabljajo napredne funkcionalnosti Excela za analizo procesnih podatkov in pripravo poročil (npr. tabele, grafikoni, formule, KPI). 4. Samostojno ustvarjajo Power BI poročila za vizualizacijo procesnih podatkov in KPI-jev. 5. Predlagajo uporabo ustreznih informacijskih rešitev za podporo prenovljenim procesom v storitvenih dejavnostih. 6. Prepoznajo in predstavijo možnosti uporabe umetne inteligence za podporo procesnim izboljšavam.

Temeljni literatura in viri

Sternad Zabukovšek, S., Bobek, S., Deželak, Z. (2021). Informatizacija procesov in storitev – učno gradivo. Maribor: Ekonomsko-poslovna fakulteta. Kovačič, A. in V. Bosilij-Vukšić: Management poslovnih procesov: prenova in informatizacija poslovanja s praktičnimi primeri, GV, Ljubljana, 2009

  • red. prof. dr. SAMO BOBEK, univ. dipl. ekon.

  • Praktični izpit: 40
  • Pisni izpit: 40
  • Sprotne naloge: 20

  • : 45
  • : 30
  • : 135

  • slovensko
  • slovensko

  • EKONOMSKE IN POSLOVNE VEDE (EKONOMIJA) - 3.
  • EKONOMSKE IN POSLOVNE VEDE (ELEKTRONSKO POSLOVANJE) - 2.
  • EKONOMSKE IN POSLOVNE VEDE (FINANCE IN BANČNIŠTVO) - 3.
  • EKONOMSKE IN POSLOVNE VEDE (MANAGEMENT IN ORGANIZACIJA POSLOVANJA) - 3.
  • EKONOMSKE IN POSLOVNE VEDE (MARKETING) - 3.
  • EKONOMSKE IN POSLOVNE VEDE (MEDNARODNA EKONOMIJA IN POSLOVANJE) - 3.
  • EKONOMSKE IN POSLOVNE VEDE (PODJETNIŠTVO) - 3.
  • EKONOMSKE IN POSLOVNE VEDE (RAČUNOVODSTVO, REVIZIJA IN DAVŠČINE) - 3.