Cilji in kompetence
Študenti pri tem predmetu:
1. Utrdijo in nadgradijo teoretično znanje na področju odločanja.
2. Dosežejo sposobnost uporabe teoretičnega znanja v konkretnih primerih iz poslovne prakse (npr. ocenjevanje bonitete, primerjalno presojanje, izbira investicij, informacijskih sistemov, proizvodnih programov) .
3. Razumejo in znajo uporabljati pristope grafičnega analiziranja odločitev in odločanja po več kriterijih hkrati k preučevanju poslovnih odločitvenih problemov.
4. Usvojijo nadgradnjo osnovnih teoretičnih spoznanj na področju poslovnega odločanja na podlagi izbranih metod analize odločanja.
Vsebina
1. Odločanje: temeljna življenjska veščina, konflikti in sodelovanje, proaktivni pristop, elementi odločanja (problem, cilji, rešitve, posledice, tudi kompromisi, negotovosti, tveganje, povezane odločitve), pomen večkriterialnega odločanja za reševanje kompleksnih problemov
2. Proces odločanja: koraki reševanja problemov, predpostavke o sposobnostih in preferencah odločevalca, individualno in skupinsko odločanje, vloga analitika in odločevalca
3. Grafične metode analiziranja kompleksnih odločitev (drevesa odločanja, diagrami vplivov, izplačilna matrika) in ustrezni računalniški programi, poudarek na Excel
4. Metode za odločanje po več kriterijih hkrati
4.1 Tradicionalne metode
4.2 Približne metode
4.3 Računalniška podpora metod za odločanje po več kriterijih hkrati, poudarek na Expert Choice
5. Uporaba metod za individualno in skupinsko odločanje po več kriterijih hkrati z ustrezno računalniško podporo: prednosti in slabosti, primerjava uporabnosti metod in računalniških programov za različne praktične probleme (ocenjevanje bonitete, benchmarking, izbira investicij, organizacijskih struktur, informacijskih sistemov, novih proizvodov, tehnoloških rešitev).
Metode poučevanja in učenja
klasična predavanja,
obravnava študijskih in praktičnih primerov,
delo v laboratoriju,
aktivno skupinsko delo, diskusija
Predvideni študijski rezultati - znanje in razumevanje
Znanje in razumevanje:
Študenti:
1. Obvladajo specifično znanje s področja analize odločanja, to je o ključnih elementih in izbranih metodah ter procesu odločanja za reševanje poslovnih problemov, in
se naučijo uporabljati različne računalniško podprte metode za večkriterijsko odločanje po korakih okvirnega postopka.
2. Razvijejo sposobnost interpretacije dobljene rešitve z grafičnimi metodami analiziranja odločitev in izbranimi računalniško podprtimi metodami večkriterijskega odločanja.
3. Se zavedajo etičnih vprašanj pri vključevanju kriterijev v odločitvene modele, določanju pomembnosti kriterijem in pri merjenju vrednosti alternativ.
Kognitivne/Intelektualne veščine
Študenti
1. Pridobijo razumevanje in uporabo kritične analize in razvoja teorij ter njihove uporabe v reševanju konkretnih strokovnih problemov, ob upoštevanju osnovnih usmeritev.
2. So sposobni izbrati ustrezno metodo za pridobitev rešitve problema ter znajo presoditi o pomenu in značilnosti zbranih podatkov.
3. Znajo identificirati problem iz različnih zornih kotov.
Predvideni študijski rezultati - Prenosljive/ključne spretnosti in drugi atributi
Ključne/prenosljive veščine in spretnosti
Študenti:
1. Dalje razvijajo veščine in spretnosti v uporabi znanja na svojem konkretnem strokovnem delovnem področju.
2. Nadgrajujejo sposobnost uporabe informacijske tehnologije.
3. Razvijajo komunikacijske sposobnosti za učinkovito strokovno komuniciranje.
Praktične veščine:
Študent:
1. Lahko deluje dokaj samostojno, ob podanih navodilih in delnem nadzoru, pri ustrezni izbiri in uporabi izbranih odločitvenih metod za reševanje poslovnih problemov .
Temeljni literatura in viri
Obvezna študijska literatura (Compulsory textbooks):
1. Čančer, V. (2008). Analiza poslovnega odločanja: zapiski predavanj. Maribor: ?s.n.? .
2. Taherdoost, H., Madanchian, M. (2023). Multi-Criteria Decision Making (MCDM) Methods and Concepts. Encyclopedia, 3, 77-87. (Dosegljivo 26. 4. 2024 na: https://www.mdpi.com/2673-8392/3/1/6)
Dodatna študijska literatura (Additonal textbooks):
- Čančer, V. (2009). Gradivo za vaje pri predmetu Analiza poslovnega odločanja. Maribor: Ekonomsko-poslovna fakulteta.
- Render, B., Stair, R. M., Hanna, M. E., & Hale, T. S. (2018). Quantitative Analysis For Management (13. izd.). Harlow: Pearson.
- Doumpos, M., Figueira, J. R., Greco, S., Zopounidis, C. (2019). New Perspectives in Multiple Criteria Decision Making: Innovative Applications and Case Studies. Cham: Springer.
- Belton, V., & Stewart, T. J. (2002). Multiple Criteria Decision Analysis – An Integrated Approach. Boston, Dordrecht, London: Kluwer Academic Publishers.
- Čančer, V. (2003). Analiza odločanja. Maribor: Ekonomsko-poslovna fakulteta Maribor.
- Hammond, J. S., Keeney, R. L., & Raiffa, H. (2000). Pametne odločitve – Praktični vodnik za sprejemanje boljših odločitev. Ljubljana: Gospodarski vestnik.
- Saaty, T. L. (2001). Decision-making for leaders: the AHP for decisions in a complex world. Pittsburgh: RWS Publications.
- Zopounidis, C., & Pardalos, P. M. (ur). (2010). Handbook of Multicriteria Analysis. Heidelberg, Dordrecht, London, New York: Springer-Verlag.
- Podpore na svetovnem spletu in aktualni znanstveni in strokovni članki
Podrobnosti o izvedbi in ocenjevanju 20% - aktivno sodelovanje pri predavanjih, seminarskih in laboratorijskih vajah
40% - izdelava in predstavitev seminarske naloge
40% - pisni izpit ali sprotno preverjanje v obliki dveh testov (vsak do 20 %)
Za pozitivno oceno morata biti seminarska naloga in pisni izpit (ali oba testa) pozitivna. Pozitivno pomeni vsaj 56 %, Za pozitivno oceno je potrebno doseči vsaj 56 % od vseh možnih točk.