Cilji in kompetence
• Študent bo sposoben:razumeti pomena proučevanja zdravja prebivalstva kot celote,
• poznati osnovne epidemiološke metode proučevanja zdravja prebivalstva,
• poznati epidemiološke pristope pri načrtovanju in evalvaciji ukrepov za obvladovanje zdravstvenih problemov.
• razumeti proučevanje zdravja prebivalstva,
• razumeti epidemiološke metode kot najpomembnejša skupina metod proučevanja zdravja prebivalstva, razširjenosti posameznih bolezni ali stanj ter dejavnikov tveganja za njihov razvoj,
• razumeti epidemiološke metode pri opredeljevanju uspešnosti postopkov odkrivana in zdravljenja bolezni,
• razumeti pristope v okviru vzpostavljanja sistemov kakovosti in nenehnega izboljševanja.
• poznati osnovne vsebine s področja epidemiologije, kar jim bo omogočilo oblikovanje širšega pogleda pri spremljanju problematike zdravja in opredeljevanju prioritet.
Vsebina
Epidemiološke metode.
Merjenje in mere pogostosti pojavov:
Prevalenčne mere
Incidenčne mere.
Mere povezanosti med pojavi.
Mere potencialnega učinka pojavov na zdravje ljudi.
Epidemiološke raziskave (ekološke raziskave, presečne pregledne raziskave, raziskave primerov s kontrolami, kohortne raziskave, eksperimentalne raziskave).
Interpretacija rezultatov epidemioloških raziskav.
Kakovost podatkov.
Pristranost, naključje, motenje, vzročnost.
Potek epidemioloških raziskav.
Orodja za epidemiološko raziskovanje.
Etični vidiki epidemiološkega raziskovanja.
Uporaba epidemiološkega pristopa v okviru procesa ocenjevanja potreb po zdravstveni dejavnosti ter pri opredelitvi prioritet glede razvoja posameznih področij dela ter spreminjanju in uvajanja novi kapacitet.
Epidemiološki princip kot osnova za določitev ukrepanja ter oceno uspešnosti ukrepov za izboljšanje zdravja prebivalstva.
Metode poučevanja in učenja
• Predavanja (avditorna in učenje na daljavo)
• Vaje
Predvideni študijski rezultati - znanje in razumevanje
• Po zaključku učne enote bo študent sposoben:našteti načine epidemiološkega merjenja pojavov,
• razložiti najpomembnejše prevalenčne in incidenčne mere,
• našteti najpomembnejše epidemiološke mere povezanosti med pojavi,
• našteti najpomembnejše epidemiološke mere potencialnega učinka pojavov na zdravje ljudi,
• našteti najpomembnejše tipe epidemioloških raziskav,
• prepoznati pasti pri interpretaciji rezultatov epidemioloških raziskav,
• izbrati orodja za epidemiološko raziskovanje,
• našteti najpomembnejše značilnosti prebivalstev,
• našteti demografske dogodke in demografske pojave,
• izbrati metode vrednotenja presejalnih postopkov,
• našteti metode javnozdravstvenega ukrepanja.
• opredeliti pomen epidemiološkega proučevanja zdravja prebivalstva,
• opredeliti razliko med prevalenčnimi in incidenčnimi merami,
• razložiti pomen presečnih preglednih raziskav za z dokazi podprto javno zdravje,
• razložiti pomen ocene pristranosti, motenja in naključja na verodostojnost rezultatov epidemioloških raziskav,
• razložiti razliko med demografskimi dogodki in demografskimi pojavi,
• razložiti etične dileme pri raziskovanju in ukrepanju na področju skrbi za zdravje prebivalstva.
Predvideni študijski rezultati - Prenosljive/ključne spretnosti in drugi atributi
Refleksija lastnega razumevanja proučevanja zdravja prebivalstva in javnozdravstvenega obvladovanja zdravstvenih problemov prebivalstva ter kritično ovrednotenje pomena proučevanja zdravja prebivalstva v racionalnem zagotavljanju zdravstvenega varstva in pomena javnozdravstvenega obvladovanja zdravstvenih problemov prebivalstva.
Poznavanje metod proučevanja zdravja prebivalstva kot temelj za postavljanje prioritet v sistemu zdravstvenega varstva .
Temeljni literatura in viri
Obvezna/Mandatory:
• Zaletel-Kragelj L, Eržen I, Premik M. Uvod v javno zdravje. Ljubljana: Medicinska fakulteta UL, 2007.
Priporočena/Recommended:
• Detels R, McEwen J, Beaglehole R, Tanaka H, eds. Oxford textbook of public health. Oxford: Oxford University Press, 2002.
• 3. Brownson RC, Baker EA, Leet T, Gillespie KN. Evidence based public health. Oxford, New York: Oxford University Press, 2003.
Pogoji za vključitev v delo oz. za opravljanje študijskih obveznosti
Ni pogojev.