SLO | EN

Cilji in kompetence

Študent bo: • spoznal vrednote in determinante zdravja, naloge posameznika, družine, lokalne skupnosti in družbe pomembne za ohranjanje in krepitev zdravja, • spoznal naloge medicinske sestre pri promociji zdravja, • spoznal različne pedagoške, andragoške in didaktične teorije in jih uporabljal v različnih pristopih v zdravstveni vzgoji pacienta, • razumel kazalnike zdrave prehrane odraslega kot varovalne prehrane, vlogo in pomen hrane in vseh hranilnih snovi v različnih življenjskih obdobjih ter motnje v presnovi, • spoznal različne dietne vrste prehrane, dietna in fermentirana živila pri posameznih obolenjih, • spoznal sistem HACCP.

Vsebina

Predavanja: • Zdravje: - vidiki zdravja za družbeno skupnost, - promocija zdravja in njene značilnosti, - aktivnosti za spodbujanje zdravja, - vplivi obnašanja posameznika na zdravje, - vpliv prehrane na zdravje posameznika, - značilnosti prehrane na zdravega in bolnega posameznika. • Nacionalni projekt promocije zdravja in preprečevanja kroničnih bolezni. • Naloge medicinske sestre v prizadevanju za izboljšanje zdravja in njena vloga v strategiji »Zdravje za vse za 21. stoletje«. • Pedagogika in andragogika. • Zdravstvena vzgoja: - cilji in namen zdravstvene vzgoje, - ravni in pristopi v zdravstveni vzgoji, - zdravstvena vzgoja v procesu zdravstvene nege, - oblike in metode dela pri zdravstveni vzgoji, - učna sredstva in pripomočki, - področja delovanja zdravstvene vzgoje, - motivacija in komunikacija v zdravstveni vzgoji. • Zdravstvena vzgoja in pouk: - didaktika in njene naloge, - vsebina izobraževanja, - organizacija pouka in priprava zdravstvenega vzgojitelja na pouk, - medicinska sestra kot predavateljica, - medicinska sestra kot demonstratorka, - medicinska sestra kot svetovalka. • Zdrava prehrana, njeni kazalniki in mediteranski tip prehranske piramide, prehrana kot dejavnik tveganja pri nastanku kroničnih socialnih bolezni. • Beljakovine, maščobe in ogljikovi hidrati v prehrani; pomen vitaminov, mineralov, vode in vlaknin v prehrani. • Prehrana v nosečnosti, prehrana doječnice, dojenčka, prehrana v različnih življenjskih obdobjih. • Vrste prehrane glede na vrsto živil, hranilni sestav in konzistenco hrane; uporaba aditivov v prehrani. • Sistem HACCP in vloga zdravstvene nege v verigi zagotavljanja varnosti živil. • Dietna živila in funkcionalna živila v prehrani. Funkcionalne motnje prehrane in psihične motnje prehrane (motnje hranjenja). • Ocena prehranjenosti bolnika – varovanca: prehranska anamneza, indeks telesne mase, meritev obsega pasu, izračunavanje dnevnih energijskih potreb posameznika, testi prehranjenosti – NRS 2002. • Enteralna prehrana: vrste formul, indikacije, načini dovajanja enteralne hrane. Seminarji: • Izdelava učne enote za zdravstveno-vzgojni nastop. • Uporaba ustreznih oblik in metod dela ter izbira in izdelava učnih sredstev. Klinične vaje: • Priprava in izvedba samostojnega zdravstveno-vzgojnega nastopa pod vodstvom mentorja skupini ali posamezniku. • Načrtovanje hrane in določitev dnevnih energijskih in hranilnih potreb posameznika.

Metode poučevanja in učenja

Predavanja, seminarji, raziskovalni seminarji, projektno delo, individualne naloge, vodeni individualni študij, prikaz primera, sodelovalno učenje – poučevanje, nastopi.

Predvideni študijski rezultati - znanje in razumevanje

Študent bo po zaključku učne enote sposoben: • opisati in pojasniti dejavnike povezane z zdravjem, • opisati in ponazoriti naloge medicinske sestre pri promociji zdravja, • ločiti zdravstveno vzgojo in promocijo zdravja, njuno povezanost in različnost, • sestaviti zdravstveno-vzgojno učno enoto in jo predstaviti skupini, • načrtovati zdravo varovalno prehrano v vseh življenjskih obdobjih, poznati prehranjevanje dojenčka in otroka, pojasniti posebnosti prehranjevanja v nosečnosti in med dojenjem, • pripraviti pacienta na hranjenje, izvajati hranjenje in individualno obravnavati prehranske potrebe pri različnih obolenjih, • načrtovati celodnevno prehrano v različnih življenjskih obdobjih.

Temeljni literatura in viri

Obvezna: • Hoyer, S. (2005). Pristopi in metode v zdravstveni vzgoji. Ljubljana: Visoka šola za zdravstvo. • Zaletel-Kragelj, L. , Eržen, I. , Premik, M. (2011). Uvod v javno zdravje. Ljubljana: Medicinska fakulteta, Katedra za javno zdravje. • Poličnik, R., Hlastan Ribič, C., Bavcon M. 2018. Zdrava prehrana. Ljubljana: Nacionalni inštitut za javno zdravje • Rotovnik Kozjek, N., Kogovšek, K., Oražem, M., Jordan, T., Božič, T., Blaž Kovač, M., Peklaj, E., Gabrijelčič Blenkuš, M., 2018. Klinična prehrana 1. 1.izd. Ljubljana: Slovensko združenje za klinično prehrano in Ministrstvo za zdravje Priporočena: • Coutsaftiki, D., Fathers C.P. (2017). Health promotion and public health for nursing students. 3rd ed. - Thousand Oaks: Sage; London: Learning Matters. • Sharma, M. (2017). Theoretical foundations of health education and health promotion. 3rd ed. - Burlington, MA : Jones & Bartlett Learning. • Marshall, L.C. (2016). Mastering patient and family education: a healthcare handbook for success. 1st ed. - Indianapolis (In.) : Sigma Theta Tau International. • Cross, R., Warwick- Booth, L., Rowlands, S., Woodall, J., ONeil, I., Foster, S. (2021). Health promotion Global principles and practice. 2nd ed. • Dudek, S. (2022). Nutrition Essentials for Nursing Practise. 9th ed. –Philadelphia: Wolters Kluwer. • Langley, Evans, S. (2021). Nutrition, Health and Disease a lifespan approach. Wiley Blackwell. • Katz, D., Yeh, M. C., Levitt, J., Essel, D. K., Joshi, S., Friedman, R.S.C. (2022). Nutrition in Clinical Practise. 4-th ed. –Philadelphia: Wolters Kluwer.

Pogoji za vključitev v delo oz. za opravljanje študijskih obveznosti

Obvezna prisotnost na kliničnih vajah.

  • viš. pred. dr. MAJA STRAUSS, univ. dipl. org.
  • pred. KSENIJA EKART, univ. dipl. inž. živ. tenol.

  • Pisni izpit: 100

  • : 40
  • : 10
  • : 10
  • : 30

  • slovensko
  • slovensko

  • ZDRAVSTVENA NEGA - 1.