Cilji in kompetence
Študenti bo:
- spoznal najpogostejše duševne motnje, epidemiološke podatke, dejavnike tveganja, etiopatogenezo, klinično sliko, diagnostične preiskave in zdravljenje različnih duševnih boleznih in njihov pomen za populacijo.
- spoznal nevarnosti stigmatizacije in njene posledice za pacienta z duševno motnjo.
- sposoben ugotoviti na osnovi zdravstvenega stanja bolnika njegove aktualne in potencialne negovalne probleme ter načrtovati ustrezne negovalne intervencije pri različnih boleznih s področja duševnega zdravja.
Vsebina
ZDRAVSTVENA NEGA
Duševno zdravje.
Razvoj zdravstvene nege pacienta z duševno motnjo.
Naloge medicinske sestre v zdravstveni negi pacienta z duševno motnjo.
Timsko delo in multidisciplinarno povezovanje posameznih organizacijskih enot.
Pomen komunikacije v zdravstveni negi pacienta z duševno motnjo.
Terapevtska skupnost.
Organizacija psihiatrične službe.
Etični vidiki v zdravstveni negi pacienta z duševno motnjo.
Uporaba metod in modelov v zdravstveni negi pacienta z duševno motnjo.
Sprejem in odpust pacienta z duševno motnjo.
Zdravstvena nega pacienta z agresivnim vedenjem.
Zdravstvena nega pacienta z bipolarno afektivno motnjo.
Zdravstvena nega pacienta z depresivno motnjo.
Zdravstvena nega pacienta z manično motnjo.
Zdravstvena nega pacienta s shizofrenijo.
Zdravstvena nega pacienta z motnjo hranjenja.
Zdravstvena nega pacienta z duševno manj razvitostjo.
Zdravstvena nega starostnika z duševno motnjo.
Zdravstvena nega samomorilnega pacienta.
Zdravstvena nega pacienta odvisnega od alkohola.
PSIHIATRIJA
Zgodovinski razvoj psihiatrije. Definicija mentalnega zdravja. Preventivne dejavnosti v psihiatriji.
Splošni znaki in simptomi duševnih motenj.
Splošne značilnosti organskih duševnih motenj. Duševne motnje v prihodnosti.
Zloraba in odvisnost od psihoaktivnih snovi.
Shizofrenija, depresivne motnje.
Vedenjske motnje.
Samomor in samomorilno obnašanje.
Nevrotske, stresne in somatoformne motnje.
Osebnostne motnje. Duševna manj razvitost. Duševne motnje v razvojnem obdobju.
Obravnava forenzičnega pacienta.
Zdravljenje psihiatričnega pacienta.
KLINIČNO USPOSABLJANJE
Sodelovanje v multidisciplinarnem timu in obravnava pacienta z duševno motnjo.
Izvajanje aktivnosti zdravstvene nege.
Uporaba klinične in učne negovalne dokumentacije.
Reflektivno pisanje.
Etični vidik dela v obravnavi pacienta z duševno motnjo.
Metode poučevanja in učenja
predavanje, seminar, delo s teksti, demonstracija, skupinska oblika dela, individualna oblika dela.
Predvideni študijski rezultati - znanje in razumevanje
Študent bo po zaključku predmeta sposoben:
- opisati različne duševne motnje, etiopatogenezo, klinično sliko, diagnostične preiskave, zdravljenje in dejavnike tveganja.
- določiti na osnovi ugotovljenih potreb po zdravstveni negi negovalne diagnoze pri pacientih, načrtovati in izvesti ustrezne negovalne intervencije.
- razvil human odnos do pacienta z duševno motnjo in s tem vplival na antistigmatizacijo.
Predvideni študijski rezultati - Prenosljive/ključne spretnosti in drugi atributi
• spretnost izvajanja diagnostičnih in terapevtskih posegov ter negovalnih postopkov;
• poročanje (ustno in pisno).
Temeljni literatura in viri
Temeljna:
• Kores Plesničar, B. (ur.) (2011). Duševno zdravje in zdravstvena nega. Maribor: Fakulteta za zdravstvene vede.
Dodatna:
• Heather Herdman, T. & Kamitsuru, S (eds.). Negovalne diagnoze NANDA International: definicije in klasifikacija 2018-2020. (2019). Ljubljana: Zbornica zdravstvene in babiške nege Slovenije - Zveza strokovnih društev medicinskih sester, babic in zdravstvenih tehnikov Slovenije.
• Gordon, M. (2003). Negovalne diagnoze – priročnik. Radizel: Rogina.
• Roškar S. et al., eds., 2019. Duševno zdravje otrok in mladostnikov v Sloveniji : povzetek publikacije Ljubljana : Nacionalni inštitut za javno zdravje.
• Podgrajšek S., Videčnik I., eds., 2019. Kakovostno in varno delo v psihiatriji: zbornik z recenzijo. Strokovni seminar Sekcije medicinskih sester in zdravstvenih tehnikov v psihiatriji, Maribor, 18. oktober 2019. Ljubljana : Zbornica zdravstvene in babiške nege - Zveza strokovnih društev medicinskih sester, babic in zdravstvenih tehnikov Slovenije, Sekcija medicinskih sester in zdravstvenih tehnikov v psihiatriji.
• Barr O., Gates B. ,eds., 2019. Oxford handbook of learning and intellectual disability nursing. Oxford : Oxford University Press.
• Pregelj, P., Kores Plesničar, B., Tomori, M., Zalar, B. & Ziherl, S. (ur.) (2013). Psihiatrija. Ljubljana: Psihiatrična klinika.
Pogoji za vključitev v delo oz. za opravljanje študijskih obveznosti
Ni pogojev.
Podrobnosti o izvedbi in ocenjevanju Pisni izpit
Kolokvij (učna negovalna dokumentacija in praktični prikaz zdravstvene nege v kliničnem okolju)
Pogoj za pristop k pisnemu izpitu je opravljen seminar.
Skupna ocena sestoji iz vseh pozitivno ocenjenih obveznosti.