Cilji in kompetence
Cilj učne enote je razvijati filozofske etične kompetence in argumentativne sposobnosti s pomočjo razumevanja problemov v zdravstvu in zdravstveni negi ter razpravljanja o njihovih rešitvah, ki temeljijo na kritičnem ocenjevanju in vrednotenju predlaganih odgovorov in v iskanju samostojnih ter izvirnih rešitev.
Študenti so sposobni uporabiti filozofsko-teoretične nastavke v oblikovanju sodobne prakse v zdravstvu in zdravstveni negi.
Spretnosti komuniciranja:
Ustno izražanje pri ustnem izpitu, pisno izražanje pri pisanju seminarja, ustno izražanje pri sodelovanju v razpravi, nastopih
Reševanje problemov: filozofsko etični problemi
Vsebina
Študenti bodo spoznali temeljne značilnosti, poteze, probleme in odprta vprašanja zdravstva kot pomembnega elementa celostnega humanističnega študija. Pri tem bodo v ospredju pogledi, ki pojasnjujejo filozofske in etične dimenzije zdravstva
- Metafizika zdravstva (naravno in družbeno, življenje in smrt, človeško in človečno, dolžnost, skrb, vrednota, vrlina – poštenost, pravičnost in enakost)
? Različni pristopi v etiki (deontologija, utilitarizem, vrlinska etika, etika skrbi) skozi primere iz zdravstvene nege.
? Vloga in pomen etičnega argumentiranja v zdravstvu in zdravstveni negi.
? Analiza izbranih etičnih problemov v zdravstvu in zdravstveni negi (pojem osebe, avtonomija, dostojanstvo, pravičnost, začetek in konec življenja, duševno zdravje, primanjkljaji in posebne potrebe, zagovorništvo pacienta, razdeljevanje virov in omejevanje le teh,...
Metode poučevanja in učenja
• Predavanja (avditorno in oblika učenja na daljavo)
• Seminar z razpravo, (avditorno in oblika učenja na daljavo)
• Predstavitev posameznih problemov in strokovnih člankov
Na seminarjih je potrebna 80 % udeležba.
Predvideni študijski rezultati - znanje in razumevanje
Znanje in razumevanje:
Po zaključku tega predmeta bo študent sposoben:
-prepoznati filozofsko-kritična vprašanja v različnih vrstah razprav, natančno izraziti misli pri analizi in oblikovanju zapletenih ter spornih problemov v kontekstu zdravstva in zdravstvene nege
· Uporaba in analiza:
- analizirati in razvijati zdrave argumente ter v njih prepoznati logične zmote, metodološke napake, metaforične trditve ali nepotrjene ljudske modrosti, izmišljati ali odkrivati primere v podporo ali zoper neko stališče in razlikovati med tistimi, ki so relevantni, in tistimi, ki niso
· Sinteza in vrednotenje:
- kritično preučevati in samostojno oblikovati najboljše argument za različna stališča ter iskati njihove najšibkejše korake, strpno in odprto vrednotiti poglede in argumente drugih, konceptualizirati lastno teoretsko kritično dejavnost
Predvideni študijski rezultati - Prenosljive/ključne spretnosti in drugi atributi
Spretnosti komuniciranja:
Ustno izražanje pri predstavitvi strokovnega članka in ustnem izpitu, pisno izražanje pri pisanju strokovnega članka, ustno izražanje pri sodelovanju v razpravi, nastopih
Reševanje problemov: filozofsko etični problemi
Temeljni literatura in viri
Temeljna literature:
Izbrana poglavja iz:
Risjord, M. Nursing knowledge: Science, Practice, and Philosophy. London: Willey-Blackwell, 2010 (elektronska knjiga); Uvod, Poglavja: 1, 3, 8, 19.
Watson, J. Nursing: The Philosophy and Science of Caring. Colorado: The University Press of Colorado. 2008. (elektronska knjiga); Poglavje: 1, 8, 15.
Scott, P. A., (ed.) Key Concepts and Issues in Nursing Ethics, Springer. 2017. Poglavja: 1, 2, 3, 4, 5)
Priporočena literatura:
Buchanan, A. Justice and Health Care. Oxford: OUP. 2009. (elektronska knjiga)
Izbor/Reader iz aktualnih revij o filozofiji in etiki zdravstva.
Pogoji za vključitev v delo oz. za opravljanje študijskih obveznosti
Pogoji za vključitev v delo:
Pogojev ni.
Pogoji za opravljanje študijskih obveznosti:
Na seminarskih vajah je potrebna 80 % udeležba. Priprava strokovnega članka.