SLO | EN

Cilji in kompetence

Študent bo sposoben: • uporabiti Evropsko in slovensko zakonodajo o varstvu okolja. • razpravljati o okoljskih dejavnikih tveganja, ki vplivajo na zdravje ljudi • razpravljati o onesnaževalih v zraku, tleh, vodi in hrani ter njihov vpliv na zdravje ljudi. • interpretirati postopke priprave pitne vode in parametri pitne vode • interpretirati postopke čiščenja odpadnih vod • interpretirati postopke ravnanja z odpadki • uporabiti okoljske kazalnike • uporabiti postopke analize tveganj okoljskih dejavnikov • interpretirati in uporabiti okoljski in humani biomonitoring • razpravljati o glavnih okoljskih problemih

Vsebina

Evropska in slovenska okoljevarstvena zakonodaja. Dejavniki okolja, ki vplivajo na zdravje ljudi: biološki (rastline, živali, mikroorganizmi, alergeni), kemični (anorganske in organske snovi, obstojna organska onesnaževala, pesticidi, zdravilne učinkovine, motilci hormonskega sistema, mikroplastika), fizikalni (sevanje, hrup, itd.). Sestava, priprava, čiščenje in vzorčenje pitnih vod. Postopki čiščenja odpadnih vod. Varnost živil ter onesnaževala v živilih. Onesnaženost tal (anorganska in organska onesnaževala), onesnaženost zraka (delci, ogljikove, žveplove in dušikove spojine v atmosferi, fotokemijski oksidanti). Vrste, zbiranje in ravnanje z odpadki. Okoljski kazalniki javnega zdravja. Analiza tveganja okoljskih dejavnikov: prepoznavanje nevarnosti v okolju, opredelitev nevarnosti, ocenjevanje izpostavljenosti, analiza in vrednotenje oz. ocena tveganja, obvladovanje ter obveščanje o tveganju. Okoljski biomonitoring: indikatorski organizmi (mikroorganizmi, rastline, živali), okoljski monitoringi vode, zraka, tal, hrupa in elektromagnetnega sevanja. Humani biomonitoring: načrt študije, izvedba študije, obdelava podatkov, poročanje in implementacija rezultatov; ciljna populacija, izbrana območja v Sloveniji, vzorci (materino mleko, kri, urin, lasje, vprašalniki); nacionalni rezultati (svinec, kadmij, živo srebro, arzen, selen, baker, cink, esencialni elementi) Globalni okoljski problemi: podnebne spremembe, rast prebivalstva, države v razvoju.

Metode poučevanja in učenja

Predavanja (avditorna in učenje na daljavo) Seminarji (avditorna in učenje na daljavo) Laboratorijske vaje

Predvideni študijski rezultati - znanje in razumevanje

Po zaključku učne enote bo študent sposoben: • razvrstiti zakonodajo s področja varstva okolja • razložiti različne dejavnike okolja, ki vplivajo na zdravje ljudi • kritično oceniti najpomembnejša onesnaževala v okolju in njihov vpliv na zdravje ljudi • razložiti postopke priprave pitnih vod in čiščenja odpadnih vod • razložiti postopke ravnanja z odpadki • izbrati in interpretirati okoljske kazalce iz različnih baz podatkov • razvrstiti postopke analize tveganj okoljskih dejavnikov • razložiti okoljski in humani biomonitoring

Temeljni literatura in viri

Obvezna/Mandatory: Šostar Turk in sod. (2020). Vpliv okolja na zdravje, zbrano učno gradivo. Univerza v Mariboru, Fakluteta za Zdravstvene vede. ŠOSTAR-TURK, Sonja, ROZMAN, Urška, BLAZNIK, Urška, HRŽENJAK, Vesna, GOLJA, Viviana, MUŠIČ, Ema, NAHTIGAL, Blaža, PERHARIČ, Lucija, PAJNKIHAR, Majda, VRBNJAK, Dominika. (2022) Kemijski dejavniki tveganja v prehrani. 1. izd. Maribor: Univerzitetna založba. Priporočena/Recommended: Friis, R.H. (2019). Essentials of environmental health. Burlington, MA : Jones & Bartlett Learning. Griffiths, J. et al. (2009). The Health Practitioner's Guide to Climate Change, Earthscan. Lippmann, M. (2009). Environmental Toxicants. 3rd edition, A John Willey & Sons, Inc., Hoboken. Eržen I. et al. (2010). Zdravje in okolje. Maribor: Medicinska fakulteta, Univerza v Mariboru.

Pogoji za vključitev v delo oz. za opravljanje študijskih obveznosti

Pogoj za pristop k izpitu je opravljena seminarska naloga.

  • doc. dr. URŠKA BLAZNIK

  • Pisni izpit: 70
  • Seminarska naloga: 30

  • : 20
  • : 20
  • : 10
  • : 130

  • slovensko
  • slovensko

  • ZDRAVSTVENA NEGA (JAVNO ZDRAVJE) - 1.