SLO | EN

Cilji in kompetence

Študent bo sposoben: • razpravljati o osnovnih ekoloških pojmih; • razumeti in se zavedati pomena biotske raznovrstnosti za delovanje in procese v ekosistemih; • interpretirati osnovni eksistenčni pomen biotske raznovrstnosti za ohranjanje zdravja ljudi; • razumeti vpliv biotske raznovrstnosti na: - razširjanje patogenih mikroorganizmov in nalezljivih bolezni ter nenalezljivih bolezni, - kakovost zraka, - varnost in proizvodnjo hrane ter prehrano; • razpravljati o vplivu farmacevtskega onesnaževanja na biotsko raznovrstnost ter na nastanek protimikrobne odpornosti. • razumeti načine ohranjanja biotske raznovrstnosti in razpravljati o uporabnih koristih biotske raznovrstnosti. • poznati stanje biotske raznovrstnosti v Sloveniji.

Vsebina

1. Osnovni ekološki pojmi: ekosistemi, združbe, populacije, habitat, ekološke niše, biodiverziteta, medvrstni odnosi, evolucijske spremembe. 2. Pomen biotske raznovrstnosti za delovanje in procese v ekosistemih: čiščenje vode, recikliranje odpadkov, regulacija klime in pojavljanje nalezljivih bolezni. 3. Voda: biotska raznovrstnost v vodnih ekosistemovin, vpliv kmetijstva na vodne ekosisteme, razširjanje patogenih mikroorganizmov preko vode. 4. Zrak: vpliv vegetacije na kakovost zraka in bioindikatorji. 5. Biotska raznovrstnost v kmetijstvu in proizvodnja ter varnost hrane. Biotska raznovrstnost in prehrana: sestava in zagotavljanje hrane. 6. Vpliv biotske raznovrstnosti na razširjanje nalezljivih bolezni. Mikrobna biodiverziteta in nenalezljive bolezni. 7. Vpliv farmacevtskega onesnaževanja na biotsko raznovrstnost. Mikrobiomi in protimikrobna odpornost. 8. Načini ohranjanja in uporabne koristi biotske raznovrstnosti. 9. Stanje biotske raznovrstnosti v Sloveniji.

Metode poučevanja in učenja

Predavanja (avditorna in učenje na daljavo) Seminarske vaje

Predvideni študijski rezultati - znanje in razumevanje

Znanje in razumevanje: Po zaključku učne enote bo študent sposoben: • razvrstiti osnovne ekološke pojme ter njihove odnose in povezave v ekosistemih; • razložiti pomen ohranjanja biotske raznovrstnosti za delovanje ekosistemov; • opisati in pojasniti vpliv biotske raznovrstnosti na ohranjanje zdravja ljudi; • interpretirati vpliv biotske raznovrstnosti na razširjanje bolezni, kakovost zraka in zagotavljanje hrane; • kritično oceniti vpliv farmacevtskega onesnaževanja na biotsko raznovrstnost; • kritično oceniti načine ohranjanja biotske raznovrstnosti; • interpretirati o uporabnih koristih biotske raznovrstnosti; • opisati stanje biotske raznovrstnosti v Sloveniji.

Temeljni literatura in viri

Obvezna/Mandatory: World Health Organization and Secretariat of the Convention on Biological Diversity. (2015). Connecting global priorities: biodiversity and human health: a state of knowledge review. WHO. https://www.who.int/globalchange/publications/biodiversity-human-health/en/ World Health Organization. (2020). Guidance on mainstreaming biodiversity for nutrition and health. WHO. https://www.who.int/publications/i/item/guidance-mainstreaming-biodiversity-for-nutrition-and-health World Health Organization. »Biodiversity and Health 2, spletni vir https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/biodiversity-and-health Priporočena/Recommended: UNEP (Program Združenih narodov za okolje). »Convention on Biological Diversity«, spletni vir https://www.cbd.int/ Ministrstvo za okolje in prostor RS, ARSO. (2002). Pregled stanja biotske raznovrstnosti in krajinske pestrosti v Sloveniji.

Pogoji za vključitev v delo oz. za opravljanje študijskih obveznosti

Pogoj za pristop k izpitu je opravljena seminarska naloga. Na seminarskih vajah je potrebna 80 % udeležba.

  • doc. dr. URŠKA ROZMAN

  • Pisni izpit: 70
  • Seminarska naloga: 30

  • : 25
  • : 20
  • : 135

  • slovensko
  • slovensko

  • ZDRAVSTVENA NEGA (JAVNO ZDRAVJE) - 1.