Cilji in kompetence
Študent bo:
• razumel pomen teorij za razvoj znanosti in discipline zdravstvene nege,
• sposoben kritično diskutirati o razvoju znanstvenih filozofskih načel in o izvoru teorij ter razvoju znanosti zdravstvene nege,
• kritično ocenil oblike znanj v zdravstveni negi,
• razumel proces razvoja teorij,
• sposoben kritično diskutirati o razlikah med teorijo in modelom,
• sposoben kritično oceniti teorijo ali konceptualni model zdravstvene nege,
• sposoben kritično oceniti koncept zdravstvene nege,
• sposoben izbrati ustrezno teorijo za prakso zdravstvene nege in teoretični okvir v raziskovalnem projektu,
• sposoben aplicirati teorije v prakso,
• sposoben diskutirati o pomanjkljivostih teorije in kritično analizirati odnose med teorijo, raziskovanjem in prakso.
• sposoben diskutirati o pomenu teorij zdravstvene nege za utemeljitev prakse na teoriji.
Vsebina
• Zgodovinski razvoj, filozofska načela, paradigma in izvor teorij.
• Razvoj znanosti zdravstvene nege.
• Vedenje in znanje ter temeljene oblike znanja v zdravstveni negi.
• Strategije razvoja teorij zdravstvene nege.
• Teorije in modeli zdravstvene nege.
• Kritična analiza in evalvacija teorij zdravstvene nege.
• Analiza koncepta.
• Aplikacija teorije v prakso.
• Povezave med teorijo, prakso in raziskovanjem.
• Medosebni odnosi in teorije zdravstvene nege
• Teorije skrbi v zdravstveni negi
• Teorije zdravstvene nege in nove vloge medicinskih sester.
Metode poučevanja in učenja
Predavanja (avditorno in oblika učenja na daljavo) , seminarji (avditorno in oblika učenja na daljavo), vaje.
Predvideni študijski rezultati - znanje in razumevanje
Študent
• kritično evalvira pomen teorij zdravstvene nege za razvoj znanosti in discipline zdravstvene nege,
• razpravlja o zgodovinskem razvoju, znanstvenih filozofskih načelih in o razvoju znanosti zdravstvene nege,
• evalvira oblike znanj v zdravstveni negi,
• pozna teorije zdravstvene nege in evalvira strategije razvoja in oblikovanja teorij v zdravstveni negi in drugih disciplinah,
• razlikuje modele in teorije zdravstvene nege,
• argumentira izbor izbrane teorije za raziskovalni projekt,
• analizira in evalvira izbrano teorijo v okviru raziskovalnega projekta in njen potencialen vpliv na prakso, izobraževanje in raziskovanje z uporabo različnih modelov in kriterijev za analizo in evalvacijo teorij,
• analizira izbrani koncept v okviru raziskovalnega projekta z uporabo konceptne analize,
• argumentira teoretični okvir raziskovalnega projekta.
Temeljni literatura in viri
Obvezna:
McKenna, H. Pajnkihar, M. & Murphy, F. (2018). Temelji modelov, teorij in prakse zdravstvene nege. 1. izd. Maribor: Univerzitetna založba Univerze.
Raile Alligood, M. ed. (2022 ali starejša izdaja). Nursing theorists and their work. 10th ed. St. Louis : Elsevier.
McEwen, M., & Wills, E. M. (2023 ali starejša izdaja). Theoretical basis for nursing (6th ed., str. XVI, 604). Wolters Kluwer.
Priporočena:
Chinn P.L, & Kramer M.K.,(2018). Knowledge development in nursing: theory and process. 10th ed. St. Louis, Missouri: Elsevier Mosby.
Peterson, S.J. ed. (2020 ali starejša izdaja). Middle range theories : application to nursing research and practice. 5th ed. Philadelphia [etc.] : Wolters Kluwer.
McKenna, H.P. Pajnkihar, M. Murphy, F. (2014). Fundamentals of Models, Theories and Practice. Wiley, Blackwell, Oxford.
Domače in mednarodne strokovne in znanstvene publikacije s področja učne enote.
Pogoji za vključitev v delo oz. za opravljanje študijskih obveznosti
Ni pogojev za vključitev (prisotnost se preverja).