Cilji in kompetence
Študenti bodo sposobni:
• Razumeti razvojne, psihološke in socialne dejavnike, ki vplivajo na duševno zdravje otrok in mladostnikov.
• Prepoznati pogoste duševne motnje pri otrocih in mladostnikih, njihove simptome in diagnostična merila.
• Oceniti na dokazih temelječe intervencije in terapevtske pristope za zdravljenje motenj duševnega zdravja pri tej populaciji.
• Analizirati vpliv družinskega, šolskega in skupnostnega okolja na duševno zdravje otrok in mladostnikov.
• Izvajati napredne raziskave v zvezi z duševnim zdravjem otrok in mladostnikov z uporabo ustreznih metodologij in etičnih vidikov.
• Oblikovati politike in program, namenjene izboljšanju rezultatov duševnega zdravja otrok in mladostnikov.
Vsebina
Pregled duševnega zdravja v otroštvu in mladostništvu
Vloga zdravstvene nege v skrbi za duševno zdravje otrok in mladostnikov
Teorije razvoja otrok in mladostnikov (kognitivni, čustveni, socialni in fizični)
Kritične razvojne faze in njihov vpliv na duševno zdravje
Vloga družine in skrbnikov pri podpiranju zdravega razvoja
Zgodnje odkrivanje in ukrepanje pri razvojnih in duševnih motnjah
Duševne motnje pri otrocih in mladostnikih
Tehnike kliničnega ocenjevanja otrok in mladostnikov
Ocena tveganja (samopoškodovanje, samomor, nasilje)
Intervencije, ki temeljijo na dokazih
Krizno posredovanje in upravljanje
Vpliv vrstnikov, šol in socialnih medijev
Politika in zagovorništvo
Predvideni študijski rezultati - znanje in razumevanje
Študent pozna:
- Kritično analizirati telesne, kognitivne, čustvene in socialne razvojne stopnje otrok in mladostnikov ter njihov vpliv na duševno zdravje.
- Preuči vlogo družine, skrbnikov in družbenega okolja pri spodbujanju duševnega blagostanja v otroštvu in mladostništvu.
- Natančno prepoznati znake in simptome pogostih duševnih motenj pri otrocih in mladostnikih z uporabo diagnostičnih meril.
- Oceniti in uporabiti na dokazih temelječe psihoterapevtske, farmakološke in skupnostne intervencije za otroke in mladostnike z motnjami v duševnem zdravju.
- Uporabiti standardizirana orodja za ocenjevanje za izvajanje ocen duševnega zdravja, ocen tveganja in vedenjskih pregledov za otroke in mladostnike.
- interpretirati podatke o oceni za razvoj ustreznih intervencij in spremljati napredek skozi čas.
- Voditi multidisciplinarnih oskrbovalnih delovnih skupin pri obvladovanju kompleksnih primerov duševnega zdravja, zagotavljanje usklajenega pristopa k zdravljenju in podpori.
The student knows:
- Critically analyze the physical, cognitive, emotional, and social developmental stages of children and adolescents and their impact on mental health.
- Examine the role of family, caregivers, and social environments in promoting mental well-being throughout childhood and adolescence.
- Accurately identify the signs and symptoms of common mental health disorders in children and adolescents, applying diagnostic criteria.
- Evaluate and apply evidence-based psychotherapeutic, pharmacological, and community-based interventions for children and adolescents with mental health disorders.
- Utilize standardized assessment tools to conduct mental health evaluations, risk assessments, and behavioral screenings for children and adolescents.
- Interpret assessment data to develop appropriate interventions and monitor progress over time.
- Lead multidisciplinary care teams in managing complex mental health cases, ensuring a coordinated approach to treatment and support.
Temeljni literatura in viri
Temeljna literatura/Basic literature:
Musgrave, J., 2023. Health and wellbeing for babies and children. London ; New York : Routledge. [COBISS.SI-ID=144728579]
Yearwood, E.L., Pearson, G.S., Newland, J.A. (eds.), 2021. Child and adolescent behavioral health: a resource for advanced practice psychiatric and primary care practitioner in nursing. Hoboken: John Wiley & Sons. [COBISS.SI-ID=63717123]
Thapar, A. et al. (eds.), 2018. Rutter`s child and adolescent psychiatry. Chichester: Wiley Blackwell. [COBISS.SI-ID=2048291435]
Dodatna literatura/Additional literature:
Videbeck, S. L., 2020. Psychiatric-Mental Health Nursing. 8th ed. Philadelphia: Wolters Kluwer.
Barr, O., & Gates, B., 2018. Oxford handbook of learning and intellectual disability nursing. Oxford University Press, USA.
Zadravec Šedivy, N., Poštuvan, V. (urd.), 2022. Samomorilno vedenje mladostnikov: razvoj in implementacija preventivno-intervencijskih programov. Koper: Založba Univerze na Primorskem. [COBISS.SI-ID=115171075]
Schmidt, I., 2020. Anoreksija, neizrekljiva praznina: o telesu, spolu, strahu, krivdi in odraščanju, o razdvojenosti, izogibanju in razpadanju, o biti vse, potem pa nič. Maribor: Založba Pivec. [COBISS.SI-ID=21223427]
Roškar, S. et al. (urd.), 2019. Duševno zdravje otrok in mladostnikov Sloveniji: povzetek publikacije. Ljubljana: Nacionalni inštitut za javno zdravje. [COBISS.SI-ID=299904000]
Jeriček Klanšček, H. et al., 2019. Z zdravjem povezana vedenja v šolskem obdobju med mladostniki v Sloveniji; izsledki mednarodne raziskave HBSC. Ljubljana: Nacionalni inštitut za javno zdravje. [COBISS.SI-ID=302244096]
CILAR BUDLER, Leona, STRIČEVIĆ, Jadranka, KEGL, Barbara, PEVEC, Monika, KLANJŠEK, Petra. Caring for children and adolescents victims of domestic violence : a qualitative study. Journal of nursing management. Sep. 2022, vol. 30, no. 6, str. 1667-1676, tabeli. ISSN 1365-2834. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/jonm.13512, https://doi.org/10.1111/jonm.13512, DOI: 10.1111/jonm.13512
CILAR BUDLER, Leona, ŠTIGLIC, Gregor. Age, quality of life and mental well-being in adolescent population : a network model tree analysis. Scientific reports. 2023, vol. 13, no. 1, [article no.]17667, str. 1-9, graf. prikazi. ISSN 2045-2322. https://www.nature.com/articles/s41598-023-44493-w, DOI: 10.1038/s41598-023-44493-w