Cilji in kompetence
Cilji:
• podati znanje in informacije o sodobnih pristopih konstruiranja, s poudarkom na razumevanju in vrednotenju okoljskih vplivov;
• prepoznati sodobne inženirske materiale in tehnologije ter podati splošne smernice za njihovo izbiro pri konstruiranju za okolje;
• kombiniranje predhodno pridobljenih znanj z zahtevami trajnostnega razvoja.
Kompetence študentov:
• imajo dokazljivo znanje in vpogled na področju okoljsko primerne zasnove izdelkov;
• sposobni so izdelati presojo o ekološkem profilu izdelka;
• zavedajo se socialne, družbene in etične odgovornosti pri konstruiranju izdelkov;
• sposobni so uporabljati znanje in reševati probleme, ki so povezani s področjem konstruiranja za okolje.
Vsebina
Temeljna področja obravnave predmeta so:
• Osnovni pojmi s področja konstruiranja izdelkov in trajnostnega razvoja;
• Določitev okoljskih vidikov in vplivov izdelka (eko-indiaktorji, matrika MECO);
• Analiza življenjskega cikla izdelka (splošni principi, elementi LCA, presoje ogljičnega in okoljskega odtisa);
• Strategije eko-konstruiranja;
• Izboljšanje izdelka;
• Vrednotenje končnega eko-konstruiranega izdelka;
• Komunikacija z okoljem (eco-nalepke, deklaracije ipd.).
Seminar dopolnjuje vsebino predavanj s praktičnim reševanjem konstrukcijskih problemov.
Predvideni študijski rezultati - znanje in razumevanje
• konstruiranje inženirskih komponent primernih za okolje;
• uporaba sodobnih inženirskih orodij, ki omogočajo upoštevanje okoljskih vplivov (eko-presoja) že v fazi konstruiranja izdelka;
• sposobnost kritične analize, ocenjevanja in izboljševanja svojih in obstoječih izdelkov glede njihovega vpliva na okolje;
• nadgradnja sposobnosti in spretnosti dela v skupini.
Temeljni literatura in viri
• S. Pehan, S. Glodež, J. Kramberger, Osnove konstruiranja, univerzitetni učenik, UM FS, 2020.
• S. Pehan, S. Glodež, Sistemsko projektiranje in konstruiranje, univerzitetni učenik, UM FS, 2018.
• D. Krajnc, Eko-dizajn, Okoljsko načrtovanje, razvoj in analiziranje proizvodov in procesov, ECO-HUB, FKKT, 2014.
• W. Wimmer, R. Züst, K.M. Lee, Ecodesign Implementation, A Systematic Guidance on Integrating Environmental Considerations into Product Development, Springer 2004.
• B. Aberšek, A.Flogie, Human Awareness, Energy and Environmental Attitudes, Springer 2022.
• M. F. Ashby, Materials Selection in Mechanical Design, Butterworth-Heinemann, 2016.
• Ansys GRANTA EduPack software, ANSYS, Inc., 2021 (www.ansys.com/materials).