Cilji in kompetence
Razumeti izbrane metode odločitvene analize.
Znati raziskovati z izbranimi metodami odločitvene analize.
Znati določiti, vrednotiti, razvijati in uporabiti ustrezno metodologijo za opredelitev in strukturiranje celovitih odločitvenih poslovnih problemov.
Zavedati se celovitosti situacij in procesov in jih raziskovati z metodami odločitvene analize.
Določiti, vrednotiti, uporabiti in prilagoditi ter razvijati ustrezne večkriterijske odločitvene metode za individualno in skupinsko reševanje praktičnih poslovnih problemov.
Določiti, vrednotiti, uporabiti in prilagoditi ter razvijati ustrezne pristope odločitvene analize za poslovno odločanje v pogojih negotovosti in tveganja.
Vsebina
Metode za strukturiranje problemov
- Metode za definiranje problemov
- Kognitivno vzorčenje, razvoj in analiza strateških opcij
- Pristop strateške izbire
- Strukturiranje problemov s faktorsko analizo
Metode za večkriterijsko odločanje
- Pregled večkriterijskih metod
- Večkriterijsko merjenje vrednosti
- Določanje pomembnosti kriterijev, upoštevanje interakcij pomembnosti kriterijev (aditivni model, vrste interakcij, multiplikativni model in Choquetov integral)
- Analitični hierarhični proces
- Skupinsko odločanje
- Analitični mrežni proces (omrežja, odvisnost, povratna zveza)
- Preferenčno programiranje
Modeliranje tveganja in negotovosti (odločitvena drevesa in diagrami vplivov)
Aplikacije obravnavanih metod in postopkov v ekonomski in poslovni praksi (večkriterijsko merjenje družbene odgovornosti, okoljske bonitete, dobrega počutja, uporabnikovih preferenc, modeliranje potrošnikovega obnašanja, za izbiro naložbenega portfelja…)
Metode poučevanja in učenja
Predavanja.
Obravnava študijskih primerov.
Aktivno raziskovalno delo, diskusija.
Reševanje problemov.
Predvideni študijski rezultati - znanje in razumevanje
Znanje in razumevanje
Študent
? Znanje: pridobi poglobljeno in sistematično razumevanje odločitvene analize v poslovnih vedah, da lahko opredeli, razlikuje, izbere in prilagodi: metode strukturiranja problemov, večkriterijsko odločanje in modeliranje negotovosti in tveganja. Zna uporabljati pridobljeno raziskovalno znanje, ko raziskuje družbene in ekonomske pojave in pri poslovnem odločanju, tako da je izide mogoče objavljati.
? Etika: zna analizirati in upravljati etične dileme pri strukturiranju problemov in upoštevanju interakcij med kriteriji in je sposoben proaktivno delovati z drugimi, da bi oblikovali rešitve pri skupinskem reševanju problemov.
? Metodologije odločitvene analize: pridobi ustrezno razumevanje zgoraj opisanih izbranih tehnik in metodologij odločitvene analize za definiranje in strukturiranje poslovnih odločitvenih problemov, za prilagoditev in razvoj teh metodologij in tehnik, raziskovanje družbenih in ekonomskih pojavov in pri poslovnem odločanju (predvsem na raziskovalni osnovi).
Kognitivne/Intelektualne veščine
Študent
? Analiza: kritično zna opraviti analizo, upravljati kompleksnost in nasprotja med kriteriji v odločitveni analizi.
? Sinteza: zna povezovati pristope, na način, ki lahko prispeva k prilagoditvi in razvoju metodologij odločitvene analize v praktičnih problemskih situacijah, predvsem pri uporabah obravnavanih metod in pristopov v ekonomski in poslovni praksi.
? Aplikacija: pri reševanju problemov zna delovati neodvisno in izvirno.
Predvideni študijski rezultati - Prenosljive/ključne spretnosti in drugi atributi
Ključne/prenosljive veščine in spretnosti
Študent
? Skupinsko delo: zna voditi in uspešno delati s skupino. Zna definirati in strukturirati celovite poslovne odločitvene probleme in presegati konflikte.
? Učni viri: lahko uporablja celovit nabor učnih virov.
? Management informacij: se je sposoben kompetentno in samostojno lotiti raziskovalne naloge.
? Avtonomija: kot študent je neodvisen in samokritičen; se je sposoben strokovno razvijati.
? Komunikacija: zna jasno in učinkovito prenašati informacije specialistom in nespecialistom, pri čemer razume njihove praznine v razumevanju. Sposoben je delovati kot priznan in uspešen svetovalec.
? Reševanje problemov: se lahko samostojno strokovno razvija. Ima sposobnost ustvarjalnega razmišljanja. Je sposoben kvantitativnega in kvalitativnega presojanja.
Praktične veščine
Študent
? Uporaba sposobnosti: je sposoben delovati v kompleksnih in nenapovedljivih, posebnih kontekstih, ki se lahko pojavijo v raziskovanju družbenih in ekonomskih pojavov in v poslovnem odločanju. Zna razvijati, prilagajati in uporabljati analitična orodja v poslovni praksi.
? Avtonomija pri uporabi sposobnosti: v kompleksnih in nenapovedljivih situacijah je sposoben profesionalno, odgovorno in pobudno delovati.
Temeljni literatura in viri
Obvezna (Compulsory):
Zopounidis, C., & Pardalos, P.M. (ur.). (2010). Handbook of Multicriteria Analysis. Berlin Heidelberg: Springer-Verlag. (izbrana poglavja).
Dodatna (Additional):
Ehrgott, M., Figuiera, J. R., & Greco, S. (ur.). (2010). Trends in Multiple Criteria Decision Analysis. New York, Dordrecht, Heidelberg, London : Springer . (izbrana poglavja)
Nutt, P. C., & Wilson, D. C. (ur.). (2010). Handbook of Decision Making. Chichester: John Wiley & Sons, Ltd. (izbrana poglavja)
Rosenhead, J., & Mingers, J. (ur). (2001). Rational Analysis for a Problematic World Revisited: Problem Structuring Methods for Complexity, Uncertainty and Conflict (2. izd.). Chichester: John Wiley & Sons, Ltd. (izbrana poglavja).
Köksalan, M., Wallenius, J., & Zionts, S. (2011). Multiple criteria decision making: from early history to the 21st century. Singapore: World Scientific, Singapore.
Izbrani aktualni znanstveni članki iz revij, namenjenih razvoju in raziskavam na področju metod odločitvene analize v ekonomskih in poslovnih vedah, predvsem: / Selected articles in the journals for the development and the research of decision analysis methods in business and economics, particularly:
Journal of multi-criteria decision analysis. Wiley.
Decision analysis. Institute for Operations Research and the Management Sciences.
Risk and decision analysis. IOS Press.
Central European journal of operations research. Springer.
Management science. Institute for Operations Research and the Management Sciences.
Omega: the international journal of management science. Elsevier.
Croatian Operational Research Review. Croatian Operational Research Society.
Podrobnosti o izvedbi in ocenjevanju Izdelava in ustni zagovor seminarske naloge. 60
Ustni izpit. 40
Študent opravi izpit, ko je vsak del preverjanja znanja in izdelkov pozitiven (pozitiven pomeni vsaj 56 %).