SLO | EN

Cilji in kompetence

Študent/ka bo: • spoznal vlogo in pomen etike in filozofije v zdravstveni negi, • Sposoben kritične obravnave etičnih vprašanj v praksi zdravstvene nege. • Poznal in razumel načela Kodeksa etike v zdravstveni negi in oskrbi Slovenije in jih vključeval v delo v klinični praksi, kot vodilo za lastno ravnanje. • Poznal delovanje EU in pomen zakonodaje na področju zdravstvene nege in zdravstva. • Pridobil znanje o temeljnih pojmih delovnega prava in zdravstvene dejavnosti.

Vsebina

• Temeljni pojmi etike, filozofije in morale. • Etika kot filozofska disciplina in njene zgodovinske osnove • Bioetika in njene zgodovinske osnove • Teorije moralnega razvoja • Zgodovinski vidik etike v zdravstveni negi. • Filozofske usmeritve in njihov vpliv na razvoj etike (utilitarizem, deontologija, etika vrlin, etika skrbi) • Splošna etična načela ter temeljne človekove pravice in svoboščine na domači in mednarodni ravni • Prenos etičnih načel in teorij na ključna etična vprašanja z vidika zdravstvene nege – primeri: • Prekinitev nosečnosti • Evtanazija • Transplantacija organov • Genetika • Etično – religiozni konflikti • Odločanje o življenju in smrti. • Etična načela v praksi zdravstvene nege • Etična odgovornost v zdravstveni negi • Kodeksi, deklaracije in listine v zdravstveni negi • Kodeks etike v zdravstveni negi • Etični problemi in dileme v ZN (proces etičnega odločanja). • Pravni sistemi, pravo Evropske unije, seznanitev z direktivami na podorčju zdravstvene nege. • Pravni vidiki zdravstvenega varstva in zdravstvene nege, opravljanje zdravstvene dejavnosti poklicne kvalifikacije; • Pravna ureditev, pravice in obveznosti iz zdravstvenega zavarovanja; • Prikaz osnov temeljnih človekovih pravic in svoboščin na mednarodni in domači ravni. • Oris pacientovih pravic po ZPacP ter drugih relevantnih zakonov, ki s svojo vsebino posegajo na področje zdravstva. • Prikaz različnih možnosti uveljavljanja in obravnavanja kršitev pacientovih pravic, predvsem v postopkih predvidenih po ZPacP ter v različnih sodnih postopkih. • Pravna urejenost duševnega zdravja, odvzema ter presaditve organov in celic. • Kolektivne pogodbe izvajalce zdravstvene nege.

Metode poučevanja in učenja

predavanja, seminar, delo s teksti, demonstracije, skupinsko delo

Predvideni študijski rezultati - znanje in razumevanje

Študent bo sposoben: • razložiti vlogo in pomen etike in etičnosti v zdravstveni negi, • razložiti osnovne pojme in načela Kodeksa etike v zdravstveni negi in oskrbi Slovenije in jih bo upošteval pri delu v kliničnem okolju, • prepoznati najpogostejše etične probleme in dileme in ukrepati ob pojavu le teh v praksi zdravstvene nege, • razložiti in uporabiti postopek etičnega odločanja v konkretnih situacijah v kliničnem okolju, • razložiti delovanje pravnega sistema v zdravstvu in zdravstveni negi v EU in v Sloveniji. • razložiti osnove zdravstvene zakonodaje, še posebej pacientovih pravic, ki so temelj razmerij, s katerimi se bodo študenti/ke srečevali pri svojem delu. • razložiti pravice in dolžnosti zdravstvenih delavcev ter delovno pravno zakonodajo.

Predvideni študijski rezultati - Prenosljive/ključne spretnosti in drugi atributi

zmožnost argumentiranja, sposobnost timskega dela, sposobnost kritičnega vrednotenja lastnega dela.

Temeljni literatura in viri

Obvezna literatura: ? Kodeks etike v zdravstveni negi in oskrbi Slovenije. Zbornica zdravstvene in babiške nege Slovenije – Zveza strokovnih društev medicinskih sester, babic in zdravstvenih tehnikov Slovenije, 2014. ? Watson, J. The Philosophy of nursing. Denver: Coloradu University Press, 2008. ? Tičar, Z. Zdravstvena zakonodaja, Etika in filozofija zdravstvene nege z zdravstveno zakonodajo, Skripta za študijski program Zdravstvena nega (VS) Fakulteta za zdravstvo Angele Boškin, 2019: 1-169 Priporočena literatura: ? The ICN code of ethics for nurses.Geneva:International Council of Nurses, 2012. ? Izbrani aktualni članki oz. poglavja v monografijah. ? Balažic, J, Korošec, D, Novak, B, Brulc, U, Ivanc, B, Kralj, K, Pirc Musar, N, Robida, A. Zakon o pacientovih pravicah (ZPacP) s komentarjem, (Nova slovenska zakonodaja). 1. natis. Ljubljana: GV založba, 2009, str. 437. ? Kraljić, S. Predstavitev nove zakonodajne ureditve pacientovih pravic. V: Pirš, K (ur.). Zdravstvena zakonodaja v luči zdravstvene nege : obvezne vsebine "Zakonodaja s področja zdravstva". Maribor: Društvo medicinskih sester, babic in zdravstvenih tehnikov, 2009, str. 40-57. ? Davis A. J., Fowler M., D., Aroskar M., A. Ethical dilemmas and nursing practice. Boston: Pearson, cop. 2010. ? Gerrrish, J., Lathlean, K. (ed). The research process in nursing. Oxford : Wiley Blackwell, 2015. ? Tingle, J., Cribb, A. (ed). Nursing law and ethics. 4th ed.Chichester (West Sussex, UK) : Wiley Blackwell, 2014. ? Tschudin, V., Davis A., J. (ed). The globalisation of nursing. New York: Oxford, Radcliffe Publishing, cop. 2008. ? Wacker, G.G. Nursing care at the end of life. Boston: Pearson, 2010. ? Wacker, G.G. Legal and ethical in nursing. London: Pearson Education [distributor], 2010.

Pogoji za vključitev v delo oz. za opravljanje študijskih obveznosti

Pogoj za pristop k pisnemu izpitu je 80% prisotnost na seminarjih in pozitivna ocena seminarskega dela.

Opombe

Pogoj za pristop k pisnemu izpitu je 80% prisotnost na seminarjih in pozitivna ocena seminarskega dela.

  • dr. IRENA TROBEC
  • red. prof. dr. SUZANA KRALJIĆ

  • Pisni izpit: 70
  • Seminarska naloga: 20
  • Seminarske vaje: 10

  • : 30
  • : 10
  • : 5
  • : 45

  • slovensko
  • slovensko