SLO | EN

Cilji in kompetence

Na osnovi informacij, pridobljenih vedenj in aktivnega opazovanja študent/-ka (v nadaljnjem besedilu študent) odkriva in prepoznava pojave in procese, povezane s socialno konstrukcijo realnosti, veščinami v medosebnih odnosih (zlasti komunikacijo), poravnavanjem s stresom, vezanim na posameznika, referenčne skupine, ki jim pripada, in (med)kulturne dinamike, v katere stopa. Na osnovi preučevanja literature, študija primerov in lastne aktivnosti opušča prakticistične koncepte v komunikaciji, osveži in nadgradi poznavanje dejavnikov, ki sooblikujejo komunikacijski prostor; nauči se kritično vrednotiti teoretične koncepte in raziskovalne podatke, povezane s psihologijo stresa in oblikovanjem stališč in predsodkov. Študent pozna delovanje samouresničujoče prerokbe in zna nadgraditi sodobne raziskovalne podatke s področja socializacije in motivacije s prenosom v uporabne koncepte razgovora s posebnimi skupinami oseb v kriznih situacijah. V obliki samostojnega študija, ob pripravi seminarske naloge ali projektne naloge (študija primera) spoznava strokovno literaturo področja. Predmet zagotovi pregled, analizo in razpravo o ključnih konceptih psihologije komunikacije in stresa. Učna enota prispeva k razvoju naslednjih splošnih in specifičnih kompetenc: • občutljivost (osveščenost) za družbeno okoljet • občutljivost za družbene pojave (stališča, predsodki, stereotipi, nasilje) • sintetično, analitično in ustvarjalno mišljenje in problemsko znanje • avtonomnost, (samo)kritičnost, (samo)refleksivnost, (samo)evalviranje in prizadevanje za kakovost • ustvarjanje spodbudnega (učnega) vzdušja, medsebojnih odnosov in učinkovito razreševanje problemov v medosebnih odnosih • sodelovanje (s sodelavci in drugimi) • sporazumevanje (besedno in nebesedno) • poravnavanje s stresom • občutljivost za (so)ljudi in socialne situacije • razumevanje in uporaba strokovnega znanja • raziskovalni pristop in usmerjenost v reševanje problemov. S študijem literature, primerov in izvedbo praktičnih vaj študenti razvijejo spretnosti in veščine v medosebnih odnosih, komunikacijske in analitične veščine.

Vsebina

1. Koncept in konstrukt komunikacijskega prostora 1.1 Dejavniki v komunikacijskem polju: • Dejavniki, vezani na osebe - življenjska zgodovina (kulturni in socialni okvir, vrednote, norme, predsodki) in trenutno stanje (bio-psiho-socialno blagostanje) v interaktivnem pojmovanju komunikacijskega prostora • Dejavniki interakcije - medosebni stik, osebne strategije spoprijemanja s stresom, vrednote, socialne vloge; samouresničujoča prerokba v komunikacijskem procesu • Dejavniki konteksta – namen, čas, prostor, socialne vloge 1.2 Obravnava t.i. težavnih situacij: • Učinek pričakovanja • Občutek lastne vrednosti • Intuicija, potrpežljivost, transfer, dejavno pozorno poslušanje • Zaupanje 1.3 Posebnosti komunikacije in komunikacijskih motenj, ki ovirajo (med)osebni stik: • Stališča • Predsodki in stereotipi • Manipulacija/zloraba 2. Nasilje in percepcija nasilja • Nasilje v medosebnih odnosih • Nasilje v besedi in dejanjih 3. Stres in poravnavanje s stresom • Interakcijski model stresa, sistemski pristop • Stresorji • Socialna podpora • Razbremenitev in upravljanje s stresnim dogajanjem • Izgorevanje in izgorelost

Metode poučevanja in učenja

Predavanja (avditorna in učenje na daljavo), seminarji (avditorna in učenje na daljavo), vaje, študije primerov, diskusije, individualni in skupinski projekti; individualne konzultacije s predavateljico - poleg predavanj in interaktivnih oblik (diskusije, paneli ipd.) bodo študentje samostojno pripravili seminar (projektno nalogo, študijo primera), se na virtualni način posvetovali ob pripravi samostojnih del in v interaktivnem učenju utrjevali sposobnost komuniciranja in veščine v medosebnih odnosih. Del obvezne literature bo predmet panel diskusij.

Predvideni študijski rezultati - znanje in razumevanje

Znanje in razumevanje: Po zaključku tega predmeta bo študent sposoben: • pojasniti temeljne koncepte psihologije komunikacije, stresa in dejavnike v družbenem okolju • interpretirati dinamike v komunikacijskem procesu • interpretirati dinamike v medosebnih odnosih • ovrednotiti interaktivno delovanje stresorjev • pojasniti delovanja stališč, predsodkov in stereotipov v socialni percepciji in komunikaciji • opisati delovanje nasilja v medosebnih odnosih in komunikaciji • aplicirati konstruktivne strategije poravnavanja s stresom v medosebnih odnosih • ponazoriti sposobnost za (samo)refleksijo ob svojem praktičnem ravnanju

Predvideni študijski rezultati - Prenosljive/ključne spretnosti in drugi atributi

Prenosljive spretnosti: • uporaba tiskanih in elektronskih virov in samoizobraževanje • razvijanje veščin v medosebnih odnosih pri sebi in v svojem okolju • uporaba nenasilnih načinov komuniciranja • oblikovanje odnosa do sebe in referenčnih skupin, ki jim pripada • zmožnost večkulturnega razumevanja ter kritično razmerje do družbenih pojavov

Temeljni literatura in viri

Temeljna literatura / Basic reading material 1. SELIČ, Polona. Načela sporazumevanja v družinski medicini. V: ŠVAB, Igor (ur.), ROTAR-PAVLIČ, Danica (ur.). Družinska medicina : učbenik. Ljubljana: Združenje zdravnikov družinske medicine, 2012, str. 157-174. [COBISS.SI-ID 30162137] 2. SELIČ, Polona. Nesramni in žaljivi bolniki v ambulantah družinske medicine : ali gre za nasilneže in kako z njimi ravnati = Dealing with family practice attendees who behave inappropriately: are they violent or just annoying?. V: POPLAS-SUSIČ, Tonka (ur.), VAJD, Rajko (ur.), 16. Schrottovi dnevi, Ljubljana, marec 2013. [Zbornik predavanj], (Medicinski razgledi, ISSN 0353-3484, Supplement, letn. 52, 1). Ljubljana: Medicinski razgledi, 2013, letn. 52, supl. 1, str. 135-142. [COBISS.SI-ID 30534873] 3. SELIČ, Polona. Veščine v medosebnih odnosih za dobro delovanje tima = Efficient teamwork-related interpersonal skills. V: KOPČAVAR GUČEK, Nena (ur.), PETEK, Davorina (ur.). Kakovostna obravnava bolnika v družinski medicini : (interna, družina, psihiatrija, nevrologija, dermatologija, potovalna medicina, duševno zdravje mladostnika, slikovna diagnostika, delavnice) : zbornik predavanj : 38. strokovno srečanje timov, Ljubljana, 25.-26. 5. 2012, (Družinska medicina, Supplement, 2012, 10, 2). Ljubljana: Združenje zdravnikov družinske medicine: Zavod za razvoj družinske medicine, 2012, str. 107-114. [COBISS.SI-ID 29951193] 4. SELIČ, Polona. Stres in izgorelost. V: KLEMENC-KETIŠ, Zalika (ur.), STEPANOVIĆ, Aleksander (ur.). Zbornik predavanj, (Družinska medicina, Supplement, 2011, 9, 3). Ljubljana: Zavod za razvoj družinske medicine, 2011, str. 199-204. [COBISS.SI-ID 29086425] 5. SELIČ, Polona. Biopsihosocialne razsežnosti izgorelosti = Biopsychosocial dimensions of burnout. V: HORVAT, Martina (ur.). Zdravstvena nega v patronažnem varstvu in biopsihosocialni model javnega zdravja = Community nursing and the biopsychosocial model of public health : zbornik predavanj z recenzijo. [Ljubljana]: Zbornica zdravstvene in babiške nege Slovenije - Zveza strokovnih društev medicinskih sester, babic in zdravstvenih tehnikov Slovenije, Sekcija medicinskih sester in zdravstvenih tehnikov v patronažni dejavnosti, 2012, str. 49-56. [COBISS.SI-ID 29941721] 6. SELIČ, Polona. Dejavniki v komunikacijskem polju, povezani s kakovostjo medsebojnega sporazumevanja = Factors associated with the quality of interpersonal communication in professionals. V: DEBEVEC-ŠVIGELJ, Metka (ur.), KOVAČ VOUK, Ljubica (ur.). Svetovalne in motivacijske tehnike za delo s pacienti = Working with patients: consulting and motivational techniques : zbornik predavanj. Ljubljana: Zbornica zdravstvene in babiške nege - Zveza strokovnih društev medicinskih sester, babic in zdravstvenih tehnikov Slovenije, Sekcija medicinskih sester in zdravstvenih tehnikov v psihiatriji, 2012, str. 23-31. [COBISS.SI-ID 30294745] 7. SELIČ, Polona. Pomen čustev v profesionalni medosebni interakciji : izhodišča za čustveno inteligentno sporazumevanje. V: KLEMENC-KETIŠ, Zalika (ur.). Profesionalizem : učno gradivo za 28. učne delavnice za zdravnike družinske medicine, Ljubljana, oktober 2011, (Družinska medicina, Supplement, 2011, 9, 4). Ljubljana: Zavod za razvoj družinske medicine, 2011, str. 89-102. [COBISS.SI-ID 29298905] Dodatna literatura / Additional reading material 1. SELIČ, Polona. Novi odročnik : nebesedno sporazumevanje za vsakdanjo rabo. Ljubljana: Inštitut za psihofiziološke študije Pares, 2007. 235 str., ilustr. ISBN 978-961-92179-0-0. [COBISS.SI-ID 234629120] 2. SELIČ, Polona. Psihologija bolezni našega časa, (Zbirka Sophia, 1999, 1). Ljubljana: Znanstveno in publicistično središče, 1999. 335 str., sheme. ISBN 961-6294-06-7. [COBISS.SI-ID 80347392] 3. SELIČ, Polona, ŠVAB, Igor, REPOLUSK, Marija, KOPČAVAR GUČEK, Nena. What factors affect patients' recall of general practitioners' advice?. BMC family practice, ISSN 1471-2296, 2011, vol. 12, issue 1, str. [1-24], 141, doi: 10.1186/1471-2296-12-141. [COBISS.SI-ID 29374681]

Pogoji za vključitev v delo oz. za opravljanje študijskih obveznosti

Pogoji za vključitev v delo: Pogojev ni. Pogoji za opravljanje študijskih obveznosti: Aktivno sodelovanje pri seminarjih in priprava seminarske naloge

Opombe

Seminarska naloga 100 točk

  • izr. prof. dr. POLONA SELIČ - ZUPANČIČ, univ. dipl. psih.

  • Seminarska naloga: 100

  • : 15
  • : 15
  • : 150

  • slovensko
  • slovensko

  • ZDRAVSTVENA NEGA (URGENTNA STANJA V ZDRAVSTVU) - 1.